Allt fler tunga maskiner tar klivet över till eldrift

2021-09-13 15:03  

Caterpillar, Hitachi och JCB – listan på tillverkare som elektrifierar sina tunga fordon växer snabbt. Här är några av maskinerna som ska hjälpa flera branscher att bli grönare.

Den stora utmaningen kring att rulla ut fordon med nollutsläpp ligger inte alltid i själva konstruktionen av en ny drivlina – den verkliga tröskeln handlar istället om att en hel industri måste gå med på att ställa om sin verksamhet samt bygga upp en infrastruktur för den nya utrustningen. 

När Caterpillar utvecklar en batteridriven gruvtruck gör man det därför i samarbete med en av sina största kunder, utvinningsföretaget BHP. Med ett uppsatt mål om att vara CO2-neutrala till år 2050 är bolaget på banan. De ska bland annat bidra med feedback från sina maskinister och underhållspersonal. Det skriver Caterpillar i ett pressmeddelande

2019 visade Caterpillar upp en eldriven grävmaskin vars batteripack på 300 kWh vägde 3,4 ton. Tillverkaren lämnar ingen information om vilka prestanda den batteridrivna gruvtrucken kommer att få, men som exempel har en av Caterpillars större gruvtruckar en förbränningsmotor som levererar en bruttoeffekt på 2 983 kW, motsvarande över 4 000 hästkrafter. Med rågad lastkorg kan den ta upp till 267 kubikmeter material. 

Den batteridrivna gruvtrucken kan dock bli mindre. Caterpillar och BHP har redan lagt mer än tolv månader på att utvärdera hur mycket energi som kommer att krävas, och undersöka vilket ny teknik som kan vara användbar vid gruvbolagets anläggningar. 

 

Foto: Epiroc

Epiroc

En annan pionjär inom området är Epiroc. Redan 2018 visade Atlas Copcos färska avknoppning upp en ny generation av eldrivna maskiner – bland annat gruvtrucken MT42 Battery, som kan lasta 42 ton. Epirocs mål är att inom några år kunna leverera eldrivna versioner av företagets samtliga gruvmaskiner

 

Foto: Emining

Emining 

Det finns dock de som går bortom att elektrifiera gruvindustrins jättar. Emining AG, ett underbolag till Kuhn Schweiz, hävdar att deras gruvtruck aldrig behöver extern laddning (https://www.nyteknik.se/fordon/batteripacket-i-varldens-storsta-elfordon-behover-aldrig-laddas-externt-6968694). Emining har elektrifierat en Komatsu HB 605-7 som rullar i en täkt i Schweiz. Efter att den har lastats med upp till 65 ton sten kör gruvtrucken ner för en ramp, och då samlar bromskraftåtervinningen in mer energi än vad som krävs för att köra det tomma fordonet uppför rampen.

 

Foto: Volvo

Volvo CE

Volvo CE har bland annat en eldriven hjullastare, som med sina fem ton är tämligen liten. L25 Electric kan lyfta två ton på gafflarna, och ska klara av arbetspass på upp till åtta timmar. När batteriet är tomt kan det plockas ut och snabbladdas till 80 procents kapacitet på två timmar. Med laddaren ombord tar det dock tolv timmar. 

 

Foto: JCB

JCB

JCB hävdade förra året att de var först med en grävmaskin som har vätgasdrivna bränsleceller – en prototyp som väger 20 ton. I år har det brittiska bolaget dock presenterat en vätgasdriven förbränningsmotor. Enligt Fuelcell Works visar tester av prototypmotorn att den producerar mindre NOx-utsläpp än de dieselmotorer som i en efterbehandling fångar in 98 procent av sina partiklar. Frågan är om bränslecellerna fortfarande känns lika attraktiva? 

 

Foto: Hitachi

Hitachi

Hitachi är en annan spelare. Redan 2015 började japanerna utveckla en elektrisk grävare tillsammans det norska tekniska forskningsinstitutet Sintef. Maskinen på 17,5 ton är avsedd för byggentreprenad, och projektet landade i en lösning med ett litet batteri ombord som kombineras med en strömkabel – exempelvis till ett större batteri i en container. 

 

Foto: Koncrane

Konecranes

Ett annat segment under elektrifiering är containerlyftare. Konecranes, som monteras i Småland, var 2016 först med en hybridmodell. Utöver bromskraftsåtervinning använder deras containerlyftare även till en superkondenstator för att ta tillvara på energin när lasten sänks.

 

Foto: XCMG

XCMG

Kinesiska XCMG hävdade 2018 att de var först med en helt elektrifierad containerlyftare. Modellen XCS45-EV har en elmotor på 200 kW, ett batteri på 235 kWh och förmodas kunna lyfta 45 ton. Enligt tillverkaren ska energibesparingen ligga 40-60 procent jämfört med en konventionell containerlastare. 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt