Premium

”Alla har inte råd att att elektrifiera som Norge”

Många stater fortsätter att subventionera omställningen till eldrift. Men metoderna skiljer sig åt. Chalmersforskaren Frances Sprei ser tydliga skiljelinjer.

Publicerad

Norge är förmodligen det tydligaste exemplet på hur elbilsförsäljningen har tagit fart mycket tack vare frikostiga subventioner från staten. 39 procent av alla nya bilar som såldes i Norge i fjol var laddbara, enligt Internationella energirådet IEA.

Elbilar slipper där registreringsskatt och moms samt ges beroende på kommun en rad förmåner. Bland annat kan de slippa bom-, färje- och parkeringsavgifter. På vissa håll har de även getts tillåtelse att köra i bussfiler. I takt med stigande antal elbilar har Oslo och Trondheim tvingats inskränka den förmånen något, och numer krävs minst en medpassagerare i bilen.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här