Aktiv hjulinställning ska spara bränsle

2020-08-17 11:45  

Teknik som justerar varje hjuls specifika vinkel i syfte att förbättra köregenskaper samt spara bränsle. Nu har australiensiska Doftek tagit fram ett system för aktiv hjulinställning.

Det är inte länge sedan som många av bilens hjälpsystem blev aktiva eller adaptiva – där saker som farthållare och fjädring såg till att ta med omgivningen i ekvationen, och justera för detta.

Australiensiska Doftek är ett teknikföretag som nu lanserar ett system som de kallar aktiv hjulinställning (Activ Wheel Alignment System, AWAS). Det tekniken gör är att justera hjulvinklar såsom camber-, caster samt toe-in (se faktaruta). Enligt egen utsago så gör det världsunika systemet att man kan få till attraktiva vinster som bättre körbarhet samtidigt som det levererar bättre bränsleeffektivitet samt minskar på däckslitage.

Hoppas på att licensiera ut systemet

Doftek säger att de samarbetar med flera biltillverkare och att deras AWAS-system på sikt ska licensieras ut till fordonsproducenter samt eftermarknadsspecialister.

Så vilka riktar man sig till? Jo, initialt handlar det om lyx- och prestandabilar. Men på sikt ser man även att elbilar och självkörande bilar i stort kan göra stora vinster med ett sådant här system. 

– Dagens bilar är så sofistikerade och har elektronisk kontroll för allt, förutom det viktigaste som påverkar kontakten med vägen – hjulinställningen. Kontaktytan med vägen är den absolut viktigaste delen när det kommer till ett fordons körkänsla, säger Geoff Rogers, som grundade företaget tillsammans med sin fru, i en intervju med New Atlas.

Cambervinkeln justeras i tre lägen

Systemet har tre inställningar; Normal, Sport samt Sport+, och beroende på vad man väljer så justeras exempelvis cambervinkeln med 0, -1,5 respektive -3 grader.

Det här ska resultera i att bilen blir stabilare men även att både rullmotstånd och däckslitage minskas med 10 procent. Därtill minskas däckbuller och vibrationer vilket leder till ökad komfort.

AWAS kan sättas på framhjulen eller på alla fyra hjul, men även på lastbilstrailers. Och i det senare fallet handlar den stora vinsten i form av en ökad bränsleeffektivitet och minskat slitage.

Men även däcktillverkare kan dra nytta av systemet. Detta då de kan designa nya mönster eller använda sig av andra gummiblandningar eftersom AWAS ger jämnare slitage samt att temperaturen i däcken hålls lägre.

Andra generation på gång

Företaget har jobba med sin lösning under två år och har även en andra generation av tekniken på gång. Den stora skillnaden är att systemet i version två är adaptivt vilket innebär att det justerar vinklar i realtid och kan innebära att cambervinkeln är olika mellan inner- och ytterhjul i en kurva. Hela lösningen väger bara ett kilo per hjul så det är förhållandevis lättviktigt. 

Även om vinsterna med variabel hjulvinkel är kända sedan länge så har vettiga lösningar lyst med sin frånvaro. Enligt Doftek handlar det om att de system som tidigare utvecklats har varit dyra, tunga och framförallt svåra att implementera med nuvarande fjädrings/dämpningsdesign.

– Det här är det enda som justerar och kontrollerar hjulet i realtid. Det är fullt kompatibelt med existerande hjulupphängningssystem, inkluderande MacPherson-fjädring, dubbel länkarmsfjädring, multilänk samt system med bakhjulsstyrning. Det passar i existerande fordon och det krävs inga andra förändringar på fordonet, säger Geoff Rogers.

När det kan bli tal om att tekniken sitter i en produktionsbil återstår att se.

Liten ordlista över hjulvinklar

Cambervinkel: Den vinkel som ett hjul har relativt lodlinjen. En negativ vinkel innebär att hjulets överkant lutar något in mot bilen. En liten vinkling inåt hjälper till att motverka effekterna av centrifugalkraften när du kör genom en sväng.

Castervinkel: Är den lutning som hjulupphängningen har relativt sin infästning i framvagnen och fungerar på samma sätt som framgaffelns lutning på en cykel. Med liten castervinkel blir bilen känsligare och det krävs större rattutslag för att svänga. Med större vinkel så rättar bilen upp sig själv om man släpper ratten efter en sväng. Dock kan överdriven castervinkel innebära att bilen blir tungstyrd och tenderar att vilja köra bara rakt fram.  

Toe-in / Toe-out: Är vinkeln på däcket relativt färdriktningen. Toe-in innebär att däcket främre sida har vinklats in mot bilens mitt. Den lätt inåtpekande vinkeln ger framvagnen bättre stabilitet samt kompenserar för eventuellt slitage i styrleder. Bilar som har delad bakaxel använder ofta toe-in även på bakhjulen. 

Felix Björklund

Mer om: Fordon Hjul

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt