Premium

Aktiv hjulinställning ska spara bränsle

Teknik som justerar varje hjuls specifika vinkel i syfte att förbättra köregenskaper samt spara bränsle. Nu har australiensiska Doftek tagit fram ett system för aktiv hjulinställning.

Publicerad

Det är inte länge sedan som många av bilens hjälpsystem blev aktiva eller adaptiva – där saker som farthållare och fjädring såg till att ta med omgivningen i ekvationen, och justera för detta.

Australiensiska Doftek är ett teknikföretag som nu lanserar ett system som de kallar aktiv hjulinställning (Activ Wheel Alignment System, AWAS). Det tekniken gör är att justera hjulvinklar såsom camber-, caster samt toe-in (se faktaruta). Enligt egen utsago så gör det världsunika systemet att man kan få till attraktiva vinster som bättre körbarhet samtidigt som det levererar bättre bränsleeffektivitet samt minskar på däckslitage.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här