Premium

Airbus nya vätgasmotor ska klara 185 mil – Boeing väljer biobränsle

Flygjätten tror på bränsleceller och flytande väte, och siktar på lansering inom ett par år. Men största konkurrenten Boeing väljer att satsa helt på bioflygbränsle.

Publicerad

Inom flygindustrin finns det två vägar framåt för de utsläppsfria resorna. Den ena är batterielektriska drivlinor, som med dagens teknik har svårt att klara av de längre flygrutterna. Den andra är vätgasdrivna bränsleceller.

Airbus tillhör dem som ser vätgas som det mest intressanta alternativet, och nu har bolaget visat upp en vätgasmotor för en bränslecellsdrivlina som är tänkt att hamna i ett testflygplan. Den ska drivas med flytande väte, vilket innebär att man måste utveckla kryotankar som kan hålla bränslet vid -253 °C.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här