ABB:s roderpropellrar installeras i ”hållbar” lyxyacht 

2021-01-19 13:12  

I 30 år har ABB:s elektriska roderpropellrar gett fartyg förbättrad manövrerbarhet. Snart kommer de även att hamna i en lyxyacht från Oceanco.

Det är främst stora passagerarskepp som de senaste decennierna har utrustats med elektriska roderpropellrar, men även isbrytare, fraktfartyg och specialbåtar.

Namnet är lite missvisande, eftersom roderpropellern egentligen utgör en komplett drivenhet. Den består av propeller och elmotor monterad i ett hölje under vattenytan på fartygets skrov. Elen kommer vanligen från dieselgeneratorer ombord. Fördelen är att propellern kan roteras i 360 grader vilket ger ökad manövrerbarhet – viktigt inte minst för kryssningsfartyg som lägger till och kastar loss relativt ofta. 

Tidigare varianter av roderpropellern fungerade genom att motorn placerades någonstans i båtens skrov och kraften överfördes till propellern via axlar och vinkelväxlar. När kraften överförs elektriskt snarare än mekaniskt ger det arkitekten betydligt större frihet i utformningen av fartyget.

Azipod har fyllt 30 år

ABB lanserade sin elektriska roderpropeller kallad Azipod för drygt 30 år sedan. Den utvecklas i Finland tillsammans med Kvaerner Masa-Yards. Namnet Azipod har blivit så populärt att det antagit formen av ett varumärkesord och alltså även används om liknande produkter från andra tillverkare (på samma vis som behållaren som håller kaffet varmt kallas för termos efter tillverkaren Thermos). 

För första gången ska nu ABB leverera två roderpropellrar till den nederländska lyxyachtstillverkaren Oceanco. Effekten per enhet är 2,5 MW, motsvarande knappt 2 400 hästkrafter. 

Läs mer: ABB:s bränsleceller ska driva containerskepp

Oceanco är ännu mycket snåla med detaljer kring det fartyg som ska utrustas med roderpropellrar. I höstas lanserade bolaget projektet NXT, med målet att bygga ett fartyg som har noll påverkan på miljön. Ny Teknik har ställt frågan till Oceanco hur elen ska genereras på den ”hållbara” lyxyachten, men hittills utan svar. 

ABB uppskattar att marknaden för elektrisk framdrift av lyxyachter kommer att överstiga 10 miljarder dollar 2025, motsvarande 84 miljarder kronor med dagens växlingskurs. 

Stora leverantörer av roderpropellrar är förutom ABB även Kongsberg Marine, Rolls-Royce (Kamewa och Alstom) och Siemens-Schottel, bland annat.

Queen Mary 2 störst hittills

Världens hittills största installation finns på passagerarfartyget Queen Mary 2. De fyra enheterna från Rolls-Royce, varav två är fasta och två vridbara, levererar en total effekt om 85 MW. 

Roderpropellrar brukar generellt sett anses förbruka mer bränsle än konventionell överföring via propelleraxel, eftersom kraften som driver propellern måste ta omvägen via el. En studie utförd av Deltamarine, som ABB berättar om, fann dock att färjor utrustade med 10 MW roderpropellrar minskade förbrukningen med upp till 20 procent på vissa linjer.  

Så här går det till när en roderpropeller monteras hos ABB.

 

Johan Kristensson

Mer om: ABB Fartyg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt