AB Volvo: Var vaksam mot att förbjuda förbränningsmotorn

2020-12-02 16:05  

Bil-Volvos vd Håkan Samuelsson sticker ut hakan och menar att förbud är bättre än incitament för att påskynda omställningen till eldrift. Men Lars Stenqvist, teknisk direktör på lastbils-Volvo, håller inte med.

En vd för ett traditionellt bilbolag som tycker att förbud mot bensinbilar är effektivare än incitament för elbilar för att påskynda omställningen? Volvo Cars Håkan Samuelssons utspel inför Financial Times evenemang Future of the Car Summit väckte på onsdagen uppståndelse.

– Ingen kan bygga en framgångsrik och lönsam affärsverksamhet genom incitament. Medan tillfälliga incitament kan uppmuntra industrin att gå i rätt riktning kan det vara mera effektivt för regeringar att sätta en tydlig agenda mot en elektrisk framtid, säger Håkan Samuelsson.

Läs mer: Samuelssons förslag: Förbjud bensinbilar

AB Volvo: Olyckligt om politiker lagstiftar

Vad säger lastbilstillverkaren AB Volvo – är förbud den bästa vägen även inom godstransportbranschen? Lars Stenqvist, teknisk direktör, har ett tydligt svar på den frågan.

– Vi är helt övertygande om att biobränslen inte kommer att räcka till (för att genomföra en omställning till fossilfria transporter, reds. anm.). Merparten av fordonen kommer att bli elektriska. Men vi är övertygade om att förbränningsmotorn kommer att spela en roll i nischapplikationer.

– Jag tror att det är olyckligt om politiker lagstiftar om att den ena tekniken ska bort eller fram. Jag tror mer på att jobba med incitament för att snabba på omställningen. Man bör vara vaksam mot att förbjuda förbränningsmotorn, svarar han på en fråga från Ny Teknik under ett seminarium om batterier som anordnades under onsdagen.

Lövin: Politiken ska inte peka på exakta tekniker

På seminariet deltog även miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP). Hon påminde om att regeringen har tillsatt en utredning om ett slutdatum för nyförsäljning av bensin- och dieselbilar och att svar är att vänta till våren. Frågeställningen ryms även inom ramen för EU:s Green Deal, fortsatte hon.

– Politiken ska inte peka på exakta tekniker, men ska även kunna möjliggöra omställningen. Det hänger bland annat ihop med laddinfrastrukturen. Vi är snart uppe i 30 000 laddpunkter. Politiken måste lägga ut förutsättningarna för teknikomställningen, säger Isabella Lövin.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt