350 svenska företag: Ge oss tidpunkt för återstart av industrin

2020-03-27 16:00  
Fredrik Sidahl, vd för Fordonskomponentgruppen FKG. Foto: Jeanette Larsson

Läget är akut för många underleverantörer till fordonsbranschen. Fredrik Sidahl på FKG fruktar nu för hur industrin ska kunna starta om.

I princip hela den för Sverige så viktiga fordonsindustrin står nu stilla. Volvo Cars, Scania och AB Volvo har stängt sina fabriker.

Ett steg under dem finns komponenttillverkarna, också de viktiga för landet.

Fredrik Sidahl, vd på branschorganisationen Fordonskomponentgruppen FKG, företräder cirka 350 svenska företag. En nyligen genomförd branschanalys pekar på att det finns totalt 1 210 leverantörsföretag i Sverige som sysselsätter totalt 93 000 personer. Han uppskattar att produkterna dessa företag tillverkar till 80 procent levereras till svenska fabriker.

Åtta av tio unyttjar korttidsarbete

En snabbenkät bland FKG:s medlemmar och intressenter visar att 83 procent kommer eller planerar att utnyttja systemet för korttidsarbete som nyligen presenterades av regeringen. Systemet innebär att den anställdes arbetsvecka förkortas med 20, 40 eller 60 procent. Staten täcker upp merparten av löneförlusten.

Nästan hälften av dem som planerar att utnyttja korttidsarbetet uppger att de vill göra det veckovis till 60 procent, det vill säga arbetstagaren är hemma tre dagar och jobbar två.

Läs mer: Massarbetslöshet hotar – lönerörelsen ställs in

Av de 17 procent som inte planerar att använda systemet svarade närmare 56 procent att de i stället stänger ner och varslar. Resterande uppger att de klarar sig utan stöd.

159 svar på enkäten inkom. Den kan inte anses vara statistiskt säkerställd, bland annat eftersom FKG inte kontrollerat om flera olika personer på samma företag svarat på frågan. Men den ger en ögonblicksbild av läget inom branschen och är det underlag FKG använder i sina kontakter med exempelvis Näringsdepartementet, försvarar sig Fredrik Sidahl.

FKG fruktar för hur industrin ska kunna starta igen

Att många av företagen nu drabbas hårt står förstås utom allt tvivel. Men Fredrik Sidahl fruktar inte minst för hur industrin ska kunna starta om igen när situationen förr eller senare återgår till det normala.

– Det är en sak att trycka på den röda stoppknappen men en helt annan att trycka på start. Fordonsindustrin är extremt komplex och global. Mitt drömscenario, som inte kommer att inträffa, är att vi bestämmer att vi tar en paus till den sista maj. Sen startar alla samtidigt igen. Man kan inte leverera ett fordon förrän sista detaljen är på plats, säger han.

Hans argumentation påminner alltså om Tredje AP-fondens vd Kerstin Hessius som för en vecka sedan krävde en tidpunkt för när livet återgår till det normala efter nedstängningen. Ett krav som inte har hörsammats hittills – helt enkelt för att det inte går att veta hur situationen kommer att utvecklas.

Det tycks dessutom inte finnas någon koordinerad strategi på europeisk nivå för hur unionen gemensamt ska tackla krisen. Respektive land kör sitt eget race i smittbekämpningen, vilket inte minst Sverige är ett exempel på.

Sidahl: ”Peka med hela kroppsdelen”

Fredrik Sidahl beskriver det som nu händer som ett krig. I ett krig kalkylerar man med förluster för att nå bästa effekt totalt sett. På samma sätt måste branschen nu tänka, men inte i termer av människoliv utan ekonomisk förlust, förstås.

– Kan man koordinera en simultan start av industrin har man vunnit mycket. Men vem kan dra en sådan lans? Det är nu EU borde göra det vi trodde att EU var till för från första början. Gå ut med ett dekret, peka med hela kroppsdelen, säger Fredrik Sidahl och fortsätter:

– Titta på Kina! De stängde igen vid det kinesiska nyåret. Nu lyfter man restriktionerna i Wuhan och Hubeiprovinsen efter att kontrollen återtagits. Det är görbart i stora system.

Läs mer: Så slår coronakrisen mot svensk industri

Han ser detta som EU:s yttersta uppgift just nu och står redan bakom ett brev som de större fordonsorganisationerna på europeisk nivå har skickat till kommissionens ordförande Ursula van der Leyen.

– Det hade stärkt deras roll i stället för att den ifrågasätts. Det tycker jag faktiskt är värt att uttrycka, säger han.

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt