2020: Året med svenska ellastbilar i fokus

2020-12-30 16:00  

Ellastbilarna befinner sig fortfarande tidigt i utrullningen. Men Sverige tycks numer vara i ett gott utgångsläge. Här är tio artiklar om den svenska utvecklingen av lastbilar med batterier ombord.

Jonas Odermalm, elektrifieringschef på Volvo Lastvagnar, framför den första eldrivna tunga lastbilen från företaget, en Volvo FM. Foto: Johan Kristensson

Därför satsar inte Volvo på egen plattform

Med förbränningsmotorn ute ur leken kan lastbilar designas på ett friare sätt. Men varken Scania eller Volvo tar fram en plattform specifikt för eldrift. Båda anger samma skäl till varför.

Läs mer: Därför satsar inte Volvo på egen plattform för ellastbilar

Henric Henricsson, vd för Scania. Foto: TT

Sju tillverkare: Alla nya fordon fossilfria senast 2040

Volvo, Scania, Daimler, Man, Daf, Iveco och Ford har tecknat ett gemensamt löfte om att nya fordon senast 2040 ska kunna köra på fossilfritt bränsle.

Läs mer: Sju lastbilstillverkare: Alla nya fordon fossilfria senast 2040

Scania: Vi har behövt omvända hela organisationen

Scanias första batterielektriska lastbil kommer att kosta drygt dubbelt så mycket som en dieseldriven variant. Men redan nu ser företaget att den i vissa fall blir billigare att äga sett över livscykeln.

Läs mer: ”Vi har behövt omvända hela organisationen”

Eldriven betonglastbila av Volvo-modellen FM. Foto: Patrik Olsson

Nu tar Volvo eldriften till tunga lastbilar

Som ett nästa steg i elektrifieringen överlämnade Volvo två ellastbilar till Swerock. Det handlar om en betongbil av modellen FM och lastväxlarbilen FMX.

Läs mer: Nu tar Volvo eldriften till tunga lastbilar

”Plattformstänket gör att vi kan röra oss snabbare”

Snart börjar Volvo Trucks serietillverka sin första ellastbil för den nordamerikanska marknaden – VNR Electric. Chefen för elfordon, Brett Pope, ser två skäl till att fordonet har gått så snabbt att utveckla.

Läs mer: Volvo Trucks: ”Plattformstänket gör att vi kan röra oss snabbare”

Den uppdaterade varianten av Einrides Pod. Foto: Einride

Einride lanserar uppgraderad Pod

Det hyttlösa, elektriska och autonoma transportfordonet kommer att säljas i fyra olika varianter. Var och en anpassad för sitt användningsområde. Nu vet vi också priset.

Läs mer: Einride lanserar uppgraderad Pod – så mycket kostar den

Volta Trucks vd Rob Fowler vid lastbilen Zero. Foto: Volta Trucks

Volta Trucks avtäckte första ellastbilen Zero

Premiären av Zero bjöd inte på några stora överraskningar. Volta Trucks må vara grundat av en svensk, men ellastbilen kommer att byggas i Storbritannien.

Den helelektriska Volta Zero har en räckvidd på 15-20 mil per laddning. Pressbild. Foto: Volta Trucks

Läs mer: Volta Trucks avtäckte första ellastbilen Zero

Svenska Volta Trucks säljer 1000 ellastbilar

Svensk-brittiska startupbolaget Volta Trucks har fått sin första stora order – franska Petit Forestier har beställt 1.000 elektrifierade lastbilar. Men det dröjer till slutet av 2022 innan de nya elfordonen kan lämna fabriksbandet.

Läs mer: Svenska Volta Trucks säljer 1000 ellastbilar: ”Överväldigade”

Foto: Volvo Penta

Volvo Penta utvecklar elektrisk drivlina till brandbilar

Nollutsläpp och tyst – så när som på sirenerna. Volvo Penta utvecklar en eldrivlina för Roesenbauers brandbil. Nu går projektet från koncept till att börja testas i verkligheten.

Läs mer: Volvo Penta utvecklar elektrisk drivlina till brandbilar

Så här Scanias batterifabrik tänkt att se ut. Foto: Scania

Scania om nya fabriken: ”Väldigt hög automationsnivå"

Scania gör som många andra fordonstillverkare: Bygger en egen fabrik för montering av batteripack. Men vilken kapacitet den får vill Tony Person, chef för batteriproduktion, inte avslöja.

Läs mer: Scanias batterichef om nya fabriken: ”Väldigt hög automationsnivå"

Johan Kristensson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt