Jonas Odermalm, elektrifieringschef på Volvo Lastvagnar, framför den första eldrivna tunga lastbilen från företaget, en Volvo FM. Foto: Johan Kristensson
Henric Henricsson, vd för Scania. Foto: TT
Eldriven betonglastbila av Volvo-modellen FM. Foto: Patrik Olsson
Den uppdaterade varianten av Einrides Pod. Foto: Einride
Volta Trucks vd Rob Fowler vid lastbilen Zero. Foto: Volta Trucks
Den helelektriska Volta Zero har en räckvidd på 15-20 mil per laddning. Pressbild. Foto: Volta Trucks
Foto: Volvo Penta
Så här Scanias batterifabrik tänkt att se ut. Foto: Scania
Ellastbilarna befinner sig fortfarande tidigt i utrullningen. Men Sverige tycks numer vara i ett gott utgångsläge. Här är tio artiklar om den svenska utvecklingen av lastbilar med batterier ombord.
Jonas Odermalm, elektrifieringschef på Volvo Lastvagnar, framför den första eldrivna tunga lastbilen från företaget, en Volvo FM. Foto: Johan Kristensson
Därför satsar inte Volvo på egen plattform
Med förbränningsmotorn ute ur leken kan lastbilar designas på ett friare sätt. Men varken Scania eller Volvo tar fram en plattform specifikt för eldrift. Båda anger samma skäl till varför.
Scanias första batterielektriska lastbil kommer att kosta drygt dubbelt så mycket som en dieseldriven variant. Men redan nu ser företaget att den i vissa fall blir billigare att äga sett över livscykeln.
Eldriven betonglastbila av Volvo-modellen FM. Foto: Patrik Olsson
Nu tar Volvo eldriften till tunga lastbilar
Som ett nästa steg i elektrifieringen överlämnade Volvo två ellastbilar till Swerock. Det handlar om en betongbil av modellen FM och lastväxlarbilen FMX.
”Plattformstänket gör att vi kan röra oss snabbare”
Snart börjar Volvo Trucks serietillverka sin första ellastbil för den nordamerikanska marknaden – VNR Electric. Chefen för elfordon, Brett Pope, ser två skäl till att fordonet har gått så snabbt att utveckla.
Den uppdaterade varianten av Einrides Pod. Foto: Einride
Einride lanserar uppgraderad Pod
Det hyttlösa, elektriska och autonoma transportfordonet kommer att säljas i fyra olika varianter. Var och en anpassad för sitt användningsområde. Nu vet vi också priset.
Volta Trucks vd Rob Fowler vid lastbilen Zero. Foto: Volta Trucks
Volta Trucks avtäckte första ellastbilen Zero
Premiären av Zero bjöd inte på några stora överraskningar. Volta Trucks må vara grundat av en svensk, men ellastbilen kommer att byggas i Storbritannien.
Den helelektriska Volta Zero har en räckvidd på 15-20 mil per laddning. Pressbild. Foto: Volta Trucks
Svensk-brittiska startupbolaget Volta Trucks har fått sin första stora order – franska Petit Forestier har beställt 1.000 elektrifierade lastbilar. Men det dröjer till slutet av 2022 innan de nya elfordonen kan lämna fabriksbandet.
Volvo Penta utvecklar elektrisk drivlina till brandbilar
Nollutsläpp och tyst – så när som på sirenerna. Volvo Penta utvecklar en eldrivlina för Roesenbauers brandbil. Nu går projektet från koncept till att börja testas i verkligheten.
Så här Scanias batterifabrik tänkt att se ut. Foto: Scania
Scania om nya fabriken: ”Väldigt hög automationsnivå"
Scania gör som många andra fordonstillverkare: Bygger en egen fabrik för montering av batteripack. Men vilken kapacitet den får vill Tony Person, chef för batteriproduktion, inte avslöja.
Principen för våra regler är enkel:
visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna.
Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad
personal.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.