”2018 års bästa fordonsnyhet kom med mjölkbilen”

2018-12-28 06:00  
Självkörande bilar är inte bland årets bästa fordonsnyheter enligt Ny Tekniks Felix Björklund. I stället kommer den med mjölkbilen. Foto: TT

Glöm självkörande bilar och flygande taxis. 2018 års bästa nyhet i fordonsbranschen varr mycket mer jordnära – och med bra mycket större inverkan på våra liv, skriver Ny Tekniks reporter Felix Björklund.

Fantastiska, futuristiska, visionära. Många tekniknyheter är riktiga kioskvältare och har enorm wow-effekt. Ett tydligt exempel är alla nyheter om att vi snart ska ha flygande bilar á la tecknade serien Jetsons.

Men trots att vi tålmodigt väntat i årtionden, så är det fortfarande mer av en segsliten dröm än verklighet.

Och även om rubrikmakare som Lilium och Kitty Hawk är inspirerande så säger jag pyttsan, jag vill ha tekniknyheter som levererar.

Jag hade förmånen att få prata med Semcon om elektrifiering av mjölktankbilar för ett par veckor sedan. Och nej, det handlade inte om att lastbilarna bytt dieselmotor mot en el-dito. Nyheten var att man bytt ut PTO-lösningen för att driva mjölkpumparna. Så i stället för att använda lastbilsmotorn, testar man att använda elmotor och batteridrift.

Läs mer: Smart laddning – ett första steg mot elbilsskatt

Föga revolutionerande, men nog så effektivt. En enda tankbil kommer spara runt 5 000 liter diesel om året med hjälp av tekniken. Tack för de, säger norska mejeriet Tine som säger att de köper 250 enheter på ett bräde – med en dieselbesparing på över 1,2 miljoner liter om året. Och tekniken är inte begränsad till enbart att pumpa mjölk, nej alla lastbilar utrustade med PTO skulle kunna byta till detta.

En annan av 2018 års bästa nyheter är enligt mig Boschs el-axel för lastbilssläp. Där är tekniken lite mer invecklad, men består enkelt förklarat att man integrerat en elgenerator på släpets hjulaxel. Så istället för att rulla fritt – så kan bromskraft återvinnas. Enligt företaget ska det här kunna göra att en kyltrailer kan ge drivmedelsbesparingar på upp till 9 000 liter per år. Lägg till att denna axel även är ett fösta steg mot automatiserade distributionscentraler och nyheten är inte bara relevant – det är en bomb.

Läs mer: Scania testar autonom gruvlastbil i australisk saltgruva

Och det bästa med det hela är att både Bosch och Semcons lösningar inte är några enormt kostsamma framtidsvisioner. Enligt Bosch ska el-axeln ha betalat igen sig inom två år och för Semcons lösning handlar det om samma tidsspann.

Dessvärre är det inte alla som delar min entusiasm för dessa mondäna, kanske träiga historier. Nej, i stället verkar Musks snabbtågslösning, Bransons rymdfärder, och laserladdade drönare vara mer lockande till läsning.

Men nästa gång det är snack om miljö eller ny teknik på en middagsbjudning – se till och överraska sällskapet med något konkret. Som tekniken som gör att mjölken till kaffet blir mer hållbar.

Felix Björklund

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt