Premium

1177-sjuksköterskan: ”Folk har en större förståelse för att vården går på knäna”

Sedan det nya coronaviruset började spridas har antalet samtal till Vårdguidens nummer 1177 ökat med nästan 400 procent vissa dagar. Sjuksköterskan Sofia Berggren är en av de lugnande rösterna i andra änden av luren.

Publicerad

– I början kom det många samtal från folk som var oroliga för att de till exempel hade en granne med asiatiskt utseende, som de undrade om de kunde bli smittade av. Vi upplevde att det fanns en ganska rasistisk tendens, säger Sofia Berggren, tillförordnad driftschef vid Medhelp som driver 1177 i Stockholm på uppdrag av Region Stockholm.

– Sedan blev det mer fokus på sportlovsresenärer som hade varit i alperna, och personer från Iran. Många undrade också om de kunde hämta ut paket som de beställt från Kina, fortsätter hon.

Prova Ny Teknik – 49 kr
för 1 månad


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här