Premium

Deras förarlösa eltraktor byter batteri själv – i terräng

Prototyptraktorn Drever kan arbeta med full autonomi, men här demonstreras den fjärrstyrd. Med dubbla batteripack väger den sex ton. Foto: Tommy Harnesk
Prototyptraktorn Drever kan arbeta med full autonomi, men här demonstreras den fjärrstyrd. Med dubbla batteripack väger den sex ton. Foto: Tommy Harnesk
Prototyptraktorn Drever kan arbeta med full autonomi, men här demonstreras den fjärrstyrd. Med dubbla batteripack väger den sex ton. Foto: Tommy Harnesk
Prototyptraktorn Drever kan arbeta med full autonomi, men här demonstreras den fjärrstyrd. Med dubbla batteripack väger den sex ton. Foto: Tommy Harnesk
”Tänkta användningsområden är enklare dragarjobb som harvning, kultivering och annat som inte kräver så mycket av föraren”, säger utvecklaren Arvid Örde. Foto: Tommy Harnesk
”Tänkta användningsområden är enklare dragarjobb som harvning, kultivering och annat som inte kräver så mycket av föraren”, säger utvecklaren Arvid Örde. Foto: Tommy Harnesk
Drever har en dragstång i fronten för att bogseras ut till fältet och släppas ut för att arbeta autonomt. Arbetsredskap och modulär batteribytesrobot ska tas med i ett fordonståg. Foto: Tommy Harnesk
Drever har en dragstång i fronten för att bogseras ut till fältet och släppas ut för att arbeta autonomt. Arbetsredskap och modulär batteribytesrobot ska tas med i ett fordonståg. Foto: Tommy Harnesk
Prototypnamnet kommer från hundrasen Drever – liten, låg och med tyngdpunkten nära marken. Batterierna ska kunna skjutas framåt och bakåt för optimal viktfördelning mellan fram- och bakhjul. Foto: Tommy Harnesk
Prototypnamnet kommer från hundrasen Drever – liten, låg och med tyngdpunkten nära marken. Batterierna ska kunna skjutas framåt och bakåt för optimal viktfördelning mellan fram- och bakhjul. Foto: Tommy Harnesk
Drever med öppna batteriluckor. Batteribytesroboten ska lyfta i och ur batterierna uppifrån. Foto: Tommy Harnesk
Drever med öppna batteriluckor. Batteribytesroboten ska lyfta i och ur batterierna uppifrån. Foto: Tommy Harnesk
Drever med öppna batteriluckor. Batteribytesroboten ska lyfta i och ur batterierna uppifrån. Foto: Tommy Harnesk
Drever med öppna batteriluckor. Batteribytesroboten ska lyfta i och ur batterierna uppifrån. Foto: Tommy Harnesk
Skogsmaskinen använder samma batteri som den autonoma traktorn, men här ska föraren byta batteri med hjälp av Malwans befintliga kran. Foto: Tommy Harnesk
Skogsmaskinen använder samma batteri som den autonoma traktorn, men här ska föraren byta batteri med hjälp av Malwans befintliga kran. Foto: Tommy Harnesk
Malwa Forests batterielektriska skogsmaskinsprototyp. Den ska få samma kapacitet som den dieseldrivna standardmaskinen – kunna lasta 5,5 ton och kapa träd upp till 42 centimeter i diameter. Foto: Tommy Harnesk
Malwa Forests batterielektriska skogsmaskinsprototyp. Den ska få samma kapacitet som den dieseldrivna standardmaskinen – kunna lasta 5,5 ton och kapa träd upp till 42 centimeter i diameter. Foto: Tommy Harnesk
Jonas Engström, Rise och Arvid Örde, Traktorarvid AB. Foto: Tommy Harnesk
Jonas Engström, Rise och Arvid Örde, Traktorarvid AB. Foto: Tommy Harnesk

Hur ska man elektrifiera stora maskiner, som jobbar ute i terrängen där inga laddstolpar finns? Ett flyttbart svenskt batteribytarsystem ska bana väg för elektrifieringen av terrängmaskiner. ”Hoppas på ny standard".

Publicerad

eller
Prova Ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
I medlemskapet på Sveriges Ingenjörer ingår Ny Teknik Premium. Aktivera ditt konto här

Logga in och få tillgång till ännu mer Ny Teknik
  • Tillgång till låsta artiklar på nyteknik.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna till din e-post varannan vecka
  • Obegränsad läsning i appen Ny Teknik
  • Möjlighet att läsa papperstidningen Ny Teknik digitalt i din dator, surfplatta eller mobil