Premium

Gotland siktar på vätgasfärja: ”Den fossila ekonomin är slut”

Fartyget ska rymma 1 900 passagerare och 600 personbilar. Foto: Pressbild
Fartyget ska rymma 1 900 passagerare och 600 personbilar. Foto: Pressbild
Rendering av hur Gotland Horizon kan komma att se ut. Foto: Pressbild
Rendering av hur Gotland Horizon kan komma att se ut. Foto: Pressbild
Björn Samuelsson, forskare i kvalitetsteknik vid Uppsala universitet, Campus Gotland. Foto: Daniel Olsson
Björn Samuelsson, forskare i kvalitetsteknik vid Uppsala universitet, Campus Gotland. Foto: Daniel Olsson
Christer Bruzelius, senior partner och projektägare på Rederi AB Gotlands nystartade teknikutvecklingsbolag Gotland Tech Development.
Christer Bruzelius, senior partner och projektägare på Rederi AB Gotlands nystartade teknikutvecklingsbolag Gotland Tech Development.
En gasturbin av den typ som är tänkt för Gotland Horizon. En turbin är typiskt 14 meter lång och genererar en effekt om 15 MW. Foto: Gotland Horizon
En gasturbin av den typ som är tänkt för Gotland Horizon. En turbin är typiskt 14 meter lång och genererar en effekt om 15 MW. Foto: Gotland Horizon

Varför ska den nya Gotlandsfärjan drivas av vätgas? Hur ska vätgasen lagras och produceras? Och hur stora gasturbiner kommer att krävas?

Publicerad

eller
Prova Ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
I medlemskapet på Sveriges Ingenjörer ingår Ny Teknik Premium. Aktivera ditt konto här

Logga in och få tillgång till ännu mer Ny Teknik
  • Tillgång till låsta artiklar på nyteknik.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna till din e-post varannan vecka
  • Obegränsad läsning i appen Ny Teknik
  • Möjlighet att läsa papperstidningen Ny Teknik digitalt i din dator, surfplatta eller mobil