Premium

”Vi har fått utveckla helt nya beräkningsverktyg”

En miniatyrmodell av det cirka 200 meter långa fartyget testas i SSPA:s släpränna i Göteborg. Foto: Johan Kristensson
En miniatyrmodell av det cirka 200 meter långa fartyget testas i SSPA:s släpränna i Göteborg. Foto: Johan Kristensson
Sofia Werner, hydrodynamikexpert, och Vendela Santén, projektledare, på SSPA. Foto: Johan Kristensson
Sofia Werner, hydrodynamikexpert, och Vendela Santén, projektledare, på SSPA. Foto: Johan Kristensson
Modellen har belastats med vikter för att hamna lagom djupt i vattnet. Foto: Johan Kristensson
Modellen har belastats med vikter för att hamna lagom djupt i vattnet. Foto: Johan Kristensson
Gheorghe Popa vid kontrollerna på plattformen som glider längs rälsen över rännan. Foto: Johan Kristensson
Gheorghe Popa vid kontrollerna på plattformen som glider längs rälsen över rännan. Foto: Johan Kristensson
Rännan är 260 meter lång, 10 meter bred och 5 meter djup. Foto: Johan Kristensson
Rännan är 260 meter lång, 10 meter bred och 5 meter djup. Foto: Johan Kristensson
Magnus Wikander, senior naval architect på SSPA, berättar att Modelltesterna förhoppningsvis ifall de är rätt ute vad gäller skrovdesign och samtidigt ger viktig input för segeldesignen. Foto: Johan Kristensson
Magnus Wikander, senior naval architect på SSPA, berättar att Modelltesterna förhoppningsvis ifall de är rätt ute vad gäller skrovdesign och samtidigt ger viktig input för segeldesignen. Foto: Johan Kristensson
Inför start av testerna måsta alla på plattformen vara helt stilla för att kalibreringen ska bli rätt. Foto: Johan Kristensson
Inför start av testerna måsta alla på plattformen vara helt stilla för att kalibreringen ska bli rätt. Foto: Johan Kristensson
Martin Kjellberg, specialist på sjöegenskaper, och Magnus Wikander, senior naval architect, på SSPA. Foto: Johan Kristensson
Martin Kjellberg, specialist på sjöegenskaper, och Magnus Wikander, senior naval architect, på SSPA. Foto: Johan Kristensson

Utvecklingen av det segeldrivna bilfartyget WPCC har klivit in i en ny fas. Ny Teknik var med när en miniatyrmodell testades i den 260 meter långa släprännan på Chalmers.

Publicerad

eller
Prova Ny Teknik Premium
Redan tidningsprenumerant? Aktivera ditt konto här
I medlemskapet på Sveriges Ingenjörer ingår Ny Teknik Premium. Aktivera ditt konto här

Logga in och få tillgång till ännu mer Ny Teknik
  • Tillgång till låsta artiklar på nyteknik.se
  • Exklusivt nyhetsbrev med de viktigaste nyheterna till din e-post varannan vecka
  • Obegränsad läsning i appen Ny Teknik
  • Möjlighet att läsa papperstidningen Ny Teknik digitalt i din dator, surfplatta eller mobil