Webbtjänst letar upp<br></br> den hetaste musiken

2009-04-20 12:12  
We Are Hunted presenterar nätets topplåtar som strömmande musik.

En ny musiktjänst letar upp internetanvändarnas just nu populäraste låtar och artister. Med ett klick kan låtarna från topplistorna sedan avlyssnas.

Den nya webbtjänsten ”We Are Hunted” vänder sig till dem som vill hänga med och veta vad som just nu är den hetaste musiken.

Vanliga topplistor speglar oftast vilka plattor som säljs mest. Men We Are Hunted tar reda på vad de som använder internet verkligen lyssnar på.

Informationen samlas in från bloggar, fildelningstjänster, tidningssajter och sociala nätverk som Twitter och My Space.

– Med vår teknik tar vi reda på om pressen och människor i sociala nätverk tycker om eller ogillar en särskild låt och med semantiska metoder får vi information om vilka (artister) som är omtalade, säger Stephen Philips, som är chefsprogrammerare för den nya musiktjänsten, till Wired.

Den insamlade och bearbetade informationen resulterar i olika topplistor som de 100 populäraste låtarna idag, senaste veckan, månaden eller året.

Listorna presenteras i form av stora klickbara bilder från skivomslag och konserter som startar uppspelningen av respektive låt.

We Are Hunted lagrar ingen musik på egna servrar. Istället hämtas låtarna via länkar från exempelvis Youtube, artistsajter och ftp-arkiv.

Det gör att ljudkvaliteten på musiken är skiftande och att det ibland kan ta lite tid innan musiken börjar strömmas.

Den nya musiktjänsten samlar även ihop sådant som nyligen skrivits om den valda låten eller artisten och presenterar citat och länkar för den som vill hålla sig informerad om hur snacket går.

Till varje låt finns även en länk till en internetplats där låten säljs för nedladdning. I dagsläget går alla dessa länkar till Itunes Store

We Are Hunted är vid lanseringen en gratis betaversion.

– Vi har mycket arbeta kvar att göra men jag tycker att fundamentet är på plats, säger Nick Crocker, som är en av tjänstens grundare, till Wired.

Hur det hela ska finansieras är inte bestämt. Förmodligen blir det via annonser men det finns också förhoppningar om bidrag från organisationer och företag som vill veta vad det snackas om på nätet och vilka aktiviteter som är på gång.

Jan Melin

Mer om: Musiktjänst

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer