Vindtunneln där du svävar fritt

2015-04-28 05:30  

Flygtekniska försöksanstaltens första vindtunnel från 1940 får nya gäster. De som gillar fritt fall kan hänga här.

I år är det 75 år sedan den första vindtunneln öppnades i Ulvsunda, Bromma, av dåvarande Flygtekniska försöksanstalten. Starkt pådrivande var flygteknikprofessorn Ivar Malmer.

Lågfartstunnel 1 – eller LT1 som den döptes till – fungerar ännu. Själva testtunneln är nära fyra meter i diameter och åtta meter lång. I den kan motor och fläktsystem generera luftflöden på 80 meter per sekund.

Under åren tillkom också andra vindtunnlar i Ulvsunda, där bland annat flygplansmodeller testades och utvecklades.

2008 tog Starcs över ägandet, och 2011 mörk­nade läget ekonomiskt. Fyra av de fem tunnlarna bommades igen. Bara höghastig­hetstunneln T 1500 blev kvar i drift ett tag.

Gamla LT1 kan nu få en braskande revansch. Ett gäng fallskärmshoppare från Stockholm har långt gångna planer på att bygga om tunneln till en arena där sugna amatörer eller proffs­hoppare kan öva sig i konsten att falla fritt, antingen ensamma eller i formation.

– Vi vill bygga om vindtunneln så att den får en vertikal tunnelsektion, berättar Peter Georén, en av initiativtagarna.

Sporten vindtunnelflygning  växer kraftigt. Tillsammans med Anton Westman, Johanna Jaakola och Peter Nilsson har Peter Georén nu grundat Vertikal Vindtunnel Stockholm, som fått rätt att exploatera LT1 av fastighetsägaren Sagax. De har sökt och fått bygglov att göra om tunneln.

40 liknande flygsportanläggningar finns i Europa. Sedan tidigare finns en vindtunnel i Sundsvall som enligt uppgift är öppen för allmänheten.

Samtidigt bygger nu också andra entreprenörer en anläggning för vindtunnelflygning på Ulvsundas industriområde.




Följ Ny Teknik på Facebook!



Prenumerera på Ny Tekniks kostnadsfria nyhetsbrev – direkt till din mejl!

Mer om: Vindtunnel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer