Vill bygga flytande stad formad som sköldpadda – för 8 miljarder dollar

2022-11-17 13:52  

En italiensk designer tänker sig en flytande stad med plats för 60 000 personer. Den beräknas ta åtta år att färdigställa.

Den italienska designern Pierpaolo Lazzarini har ritat en flytande stad formad som en sköldpadda. Han kallar den för Pangeos efter den forna superkontinenten Pangea.

Den ska rymma 60 000 gäster och beräknas kosta 8 miljarder dollar och ta åtta år att bygga, skriver Mashable.

Mätandes 550x610 meter uppges den bli den största flytande konstruktion som någonsin byggts.

Läs mer: Pionjärprojektet i Öresund uppgraderat – med världens största färjebatteri 

Enligt Pierpaolo Lazzarini är fartyget skapat med hållbarhet och grön energi i åtanke. Det framgår inte varför han då har valt vad som kan vara världshistoriens sämsta utformning av ett skrov ur hydrodynamisk synvinkel. En fart upp till fem knop ska vara möjlig.

Läs mer: ”Banbrytande” vätgasplanet har en räckvidd på nästan 1000 mil

Hur man köper sig en plats ombord och därmed är med och finansierar bygget? Genom en NFT-kampanj så klart.  

Lazzarini Design Studio, som Pierpaolo Lazzarini driver, har skapat en mängd futuristiska och utmanande flytande, rullande och flygande designkoncept. Mycket publicitet men skralt förverkligande har hittills blivit resultatet.

Läs mer: Vätgaskatamaran ska klara resan till Gotland på under tre timmar 

Här är två av hans andra koncept:

Stålcylindrarna kan även ladda båtens batterier under färd. Foto: Lazzarini
 

Lyxyachten går som en krabba på land

Katamaranen kan sänka ner två skruvar som låter den krypa upp ur vattnet. Men möjligheten att nattligga uppe på land kostar 243 miljoner kronor.

Läs mer: Lyxyachten går som en krabba på land

Heliumdrivna Air Yacht har en topphastighet på 111 kmh – i luften. Foto: Lazzarini Design Studio

Här är Air Yacht – heliumskeppet som både flyger och seglar

Läs mer: Här är Air Yacht – heliumskeppet som både flyger och seglar

Ny Teknik

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer