Veterantrådbuss provkörs i Landskrona

2011-05-03 23:00  

Helgen den 7–8 maj körs Stockholms spårvägssällskaps nyrenoverade trådbuss ner till Landskrona för en veckas provkörning på stadens trådbusslinje.

Den klarröda trådbussen, med SS littera F3 och inventarienummer 4038, byggdes 1949 i en serie på 113 bussar. Den gick i trafik i Stockholms innerstad samt närförorterna Gröndal och Årsta fram till 1964. Sin sista insats gjorde den sommaren 1964 på linje 41 mellan Stadshagen och Karlaplan. Motoreffekten är 80 kW vid 700 V likström, men den bör bli piggare i Landskrona vars luftledningar håller 750 V.

– Om allt går som det ska blir det körning för Landskronaborna under veckoslutet 14–15 maj kl 11–16, säger Leif Stolt vid Stockholms spårvägssällskap. 

– Eventuellt tillstöter även Köpenhamntrådbussen 101. Om de löser spänningsproblemet, vill säga. KS101 är gjord för 550 V, vår för 700 V. Linjespänningen i Landskrona är 750 V (inga problem) men med toppar upp till 900 V på grund av återmatning. Vi klarar det, men danskarna har problem.

Lite om bussens renovering

Bussen ägs av Svenska Spårvägssällskapet och av oss som har renoverat den sedan maj 2008 (exakt tre år!). Vi är ett litet gäng som gjort allt (utom omlackering), och även har kompetens för att fixa gammal elektromekanik. Projektledare är Johan Wågberg som till vardags är trafikchef vid Stockholms Spårvägar (det vill säga linje 7).

Kärntruppen består av Thomas Johansson, Mikael Roos, Mats Larsson, Aare Avasalu, Lars-Göran Allhammar och Leif Stolt.

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt