Veteranflygning på Djurgården 2010

2009-12-15 23:00  

Tekniska museets 100-åriga Blériot ska flyga i sommar

I sommar är det 100 år sedan den första flygningen ägde rum i Sverige, vilket kommer att firas med en stor flyguppvisning på Gärdet i Stockholm. Den Blériot XI från 1910, som i alla år hängt i taket på Tekniska museet, är för närvarande under renovering hos flygentusiasten och mekanikern Mikael Carlsson i skånska Löberöd. Till sommaren ska den vara klar och flygas över Gärdet.

Mikael har flugit Blériot tidigare. Han har nämligen själv byggt en replika av det 100-åriga planet. Men det är inte helt problemfritt att flyga.

– Det här planet är instabilt,säger Mikael Carlsson. Det konstruerades innan man kommit på det klara med många av aerodynamikens problem. Huvudvingen sitter för långt fram, vilket gör att Bleriot utformade stabilisatorn som en bakvinge för att ge bakkroppen lyftkraft. Det fungerar bra i låga farter, men ju fortare man flyger, desto mer vill bakpartiet lyfta och man måste hålla igen hårt med höjdrodret. Fortare än ungefär 75 km/h går det inte att flyga, då står planet på näsan.

Men när du nu byggde en replika, och kände till problemet, kunde du då inte utformat stabilisatorn på ett bättre sätt?

– Är du inte klok? Sätter du in en B18-motor och moderna skivbromsar i en gammal veteranbil från 1950-talet kanske? Om man skulle modernisera en Bleriot kunde man lika gärna bygga en Cessna med en gång. Men då hade man ju missat hela grejen med ett 100-årigt flygplan.

Det var med ett plan av den här typen som den franske flygpionjären Louis Blériot satte rekord genom att flyga över engelska kanalen den 25 juli 1909. Planet är försett med en sjucylindrig roterande Gnomemotor på ungefär 50 hästkrafter. Roterande motorer, där vevaxeln sitter stilla medan hela motorn med cylindrar och motorblock roterar, var populära fram till och med första världskriget. Cylindrarna fick nämligen bra kylning. Legendariska Sopwith Camel hade roterande motor.

Vad drivs motorn med?

– Vanlig oblyad bilbensin. Sådana här tidiga lågkomressionsmotorer kan gå på nästan vad som helst. Men de vill ha vegetabilisk olja av högsta kvalitet. Helst ricinolja. Och det ska den få.

Tanken äratt efter uppvisningsflygningen i augusti ska planet hängas tillbaka i taket i Tekniska museets maskinhall.

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt