Varning för falska tekniknyheter

2015-01-29 15:09  
Några rubriker från sajter som specialiserat sig på fejkade tekniknyheter.

Här är sajterna som sprider lögnaktiga nyheter om teknik och vetenskap.

Många nyheter och historier som sprids via webben är uppenbarligen falska. Men det finns även en gråzon där historierna verkar osannolika men ändå har en viss nivå av trovädighet. Flera sajter har specialiserat sig på den typen av rapportering och är för det mesta ganska roliga och satiriska. Men det gäller att se upp och vara källkritisk.

Det var exempelvis inte New York Times när de publicerade nyheten att Sarah Palin hade börjat arbeta för nyhetsbyrån Al-Jazeera. Den uppgiften hade tidningen hämtat från sajten The Daily Currant som enligt Gizmodo är den sajt som varit mest framgångsrik med att sprida falska nyheter.

För att varna sina besökare har Gizmodo listat de nio webbplatser som man speciellt ska se upp med. Flera av dem har speciella avdelningar för teknik och vetenskap där man kan hitta rubriker som "Elektrisk rulstol spränger ljudvallen", "Astronaut som glömdes på månen hittades levande efter 40 år" och "Självkörande bil rymde och är på väg till Mexiko".

Några av sajterna som har påhittade tekniknyheter är The Lightly Braised Turnip, World News Daily Report och National Report.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer