Världens största plan tar raket mot rymden

2011-12-14 13:20  

Stratolaunch kallas Microsoftgrundaren Paul Allens nya rymdprojekt där världens största flygplan lyfter rymdraketer mot rymden.

Paul Allen samarbetar sedan många år med konstruktören Burt Rutan. Tillsammans tog de fram Space Ship One, en liten rymdfarkost som startar från ett flygplan och sedan tar sig till kanten av rymden på 100 km höjd.

För detta vann de tävlingen Ansari X Prize och prissumman 10 miljoner dollar. Paul Allen hade dock pytsat in 25 miljoner dollar i projektet. Entreprenören Richard Branson föll för idén och ska med företaget Virgin Galactic erbjuda kortare rymdtripper med turister i en vidareutvecklad version kallad Space Ship Two.

Men nu går Paul Allen vidare på idén att låta rymdfarkoster starta från flygplan på hög höjd, men nu rör det sig om riktigt stora raketer som kan ta sig ut i rymden. Det gäller även bemannade rymdfärder.

Han har låtit Burt Rutan planera för ett flygplan som ska kunna lyfta raketer med vikten upp till 220 ton. Planet i sig väger 540 ton och drivs med sex jetmotorer av den typ som används i Boeings jumbo 747. Mellan vingspetsarna mäter det 117 meter, störst i världen. Det behöver mycket stora startbanor, exempelvis Kennedy Space Center, för startsträckan ligger på 4000 meter. Planet får en räckvidd på 2400 km.

Genom att starta från ett flygplan blir rymdfarkosterna mindre känsliga för väderförhållandena, och dessutom spar man raketbränsle.

Raketerna som är tänkta att användas ska tillverkas av Elon Musks företag Space X. Även Musk har gjort sig en förmögenhet i databranschen med betalsystemet Pay Pal.

Enligt Paul Allen har konstruktionsarbetet inletts vid företaget Scaled Composites i Mojaveöknen. Första provflygning med flygplanet är planerad till 2016.

Fotnot: Spännviden för andra stora plan - Hughes Spruce Goose: 97,5 m, Antonov An-225: 88,4 m. Det senare planet har en startvikt på 640 ton och kan lasta ca 250 ton.

Håkan Abrahamson

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt