Varför bullrar det i vattenledningarna?

2008-11-18 23:00  

I bland uppstår det vibrationer och skakningar i framförallt varmvattenrören när man spolar. Vad beror det på?

Det kan ibland uppstå vibrationer och skakningar i framförallt varmvattenrören när man spolar. Det låter illa, och jag kan tänka mig att det i längden inte är bra för ledningarna. Jag har främst lagt märke till det i äldre hus från 1970-talet och tidigare. Vad kan detta bero på?

Det frågadeDan Ryberg. Så här svarar läsarna.

Svar:

Svaret är enkelt.Det beror på för långa avstånd mellan vattenrörens fästpunkter. När man tappar vattnet kommer rören i vibration, och kan i vissa fall börja svänga med sin egenresonans. Resonansfrekvensen bestäms av längden mellan fästpunkterna. Jämför med en gitarrsträng!

Ett enkelt botemedel är alltså att dra åt befintliga fästklamrar, liksom att placera ut fler med kortare inbördes avstånd.

Jan Andersson, Eskilstuna

Svar:

Fenomenet du beskriveruppstår på grund av tryckstötar i vattenledningarna. Själva tryckstöten uppkommer då exempelvis snabbstängande ventiler slår till. (Dessa var vanligare förr, men är i dag så pass tekniskt utvecklade att de inte orsakar samma problem). Stängningen skapar en tryckstöt som fortplantar sig i ledningarna och skapar de beskrivna vibrationerna. Med andra ord kan man säga att vattnets hastighetsförändring under stängningsförloppet och utformningen av stängningsmekanismen har betydelse för tillkomsten av tryckstötarna. Viktigt att tänka på för att inte hjälpa dessa tryckstötar på traven är att undvika för klena rör mot den tänkta vattenförbrukningen, eller för långt dragna rörledningar i fel dimensioner. Det finns flera sätt att förhindra detta problem beroende på situationen. Bland annat finns små moduler som appliceras på ledningen med syfte att fånga upp tryckstöten.

Pelle Jutterström

Ytterligare en frågaom flygplan har fått svar. Den gällde varför kabinbelysningen släcks vid start och landning. Är det en säkerhetsåtgärd för att passagerarna inte ska mista sitt mörkerseende? Det frågadeClas Eklund.

Svar:

Ja, orsaken till att man minskar kabinbelysningen före start och landning i mörker är precis vad frågeställaren tror, nämligen att öka mörkerseendet hos kabinpersonal och passagerare i händelse av att en nödutrymning måste ske. Då måste man förlita sig på en svagare nödbelysning.

Dessutom ökar medvetenheten om var nödutgångar finns, då EXIT-skyltarna syns bra.

Att man sedan kan se utsikten bättre genom fönstret strax före landning är ju heller inte så tokigt.

Lars Hansén, Norrtälje

Nu övertill nästa veckas fråga.

Fråga:

Jag funderar påvarför många utförsåkare lägger på sig vikt. Enligt formelnmgh=mv2/2 borde massan ta ut sig själv. Frågan är alltså: om man ställer Anja Persson och en lättviktare i backen och släpper dem samtidigt, vem kommer då fortast ned? Har vikten någon som helst betydelse? Spelar vikten roll vid beräkning av friktionstalet?

Daniel Unge

Dkicka in era svar och nya intrikata frågor tillteknikfragan@nyteknik.se

Det är ni, kära läsare, som både frågar och svarar i Teknikfrågans spalter.

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer