Trist Formel 1-nyhet

2013-08-08 14:25  
Motorn som enligt Wired låter som en dammsugare. Foto: Mercedes och Colorbox

"Motorerna som ska användas i Formel 1 nästa år låter mer som dammsugare än racerbilar." Lyssna själv och avgör.

Den som hört en Formel 1-bil rusa förbi på nära håll glömmer aldrig ljudet. För konnässörerna är det vacker musik och en viktig del av totalupplevelsen under en tävling.

Men de nya motorerna som nu börjar presenteras inför tävlingssäsongen 2014 har ett helt nytt ljud.

Mercedes nya motor "låter som en dammsugare körd genom en ålderdomlig förstärkare med spruckna högtalare" är den hårda domen från Wired när deras Formel 1-reporter lyssnar på en ljudinspelning.

Mercedes som producerat videon med ljudillustrationen är emellertid av en annan mening.

"Det här är ny musik - men vacker", skriver företaget i kommentaren till videon.

Även Renault har presenterat en ljudinspelning av sin kommande F1-motor.

Men den franska biltillverkaren anar en kommande kritik.

- Jag är säker på att en del människor kommer att bli nostalgiska när de tänker på motorljudet från tidigare epoker. Men ljudet från den nya generationen är bara annorlunda, skriver Renaults teknikchef i en kommentar.

Wired tycker att Renaults motor låter aningen bättre än Mercedes men "spelar redan en själamässa för ljudet av det förflutna".

Men lägger in brasklappen att sågningen av motorljuden baseras på ljudinspelningar och att det kanske låter bättre i verkligheten.

Anledningen till att de nya motorerna låter annorlunda är de nya bestämmelserna från det internationalle bilsportförbundet FIA.

Nuvarande V8-motorer på 2,4 liter med 18 000 varv per minut ska 2014 ersättas med 1,6 liters V6:or som snurrar med 15 000 varv per minut.

Och då låter det annorlunda. Speciellt när bilarna förses med energiåtervinningssystemet KERS. Men den främsta anledningen till det förändrade ljudet är nya avgassystem.

"V8:an och tidigare V10:an hade två avgasrör kopplade till en motor som bara sög in luft, blandade den med bränsle, skapade en kraftig explosion och sedan pumpade ut ljudet genom ett par perfekt avstämda utblås", skriver Wired.

Men de nya V6:orna har bara ett avgasrör som är kopplat till en turboladdare som i sig dämpar ljudet. Det är det som tillsammans med det lägre varvtalet  ger det påstådda dammsugarljudet.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt