Trådlös bilkommunikation för ökad trafiksäkerhet

2012-08-24 07:57  
Fordon med gps-mottagare, videokameror och kommunikationsutrustning skickar automatiska meddelanden till varandra som varnar för olycksrisker . Foto: Safercar

I ett stort test kommunicerar 3 000 fordon trådlöst med varandra och varnar automatiskt för olycksrisker.

I staden Ann Arbor i USA pågår just nu, enligt ett pressmeddelande, världens största test av den wi-filiknande kommunikationsstandarden Dedicated Short Range Communications, DSRC. Tre tusen personbilar, lastbilar och bussar ska under ett år skicka automatiska meddelanden till varandra som varnar förarna för hinder och olycksrisker.

Bilarna är vid sidan av kommunikationsutrustningen även försedda med gps-mottagare och videokameror.

Då kan exempelvis en varning skickas till föraren om en bil som inte syns i backspegeln närmar sig bakifrån. En förare som just planerar en omkörning kan uppmärksammas på att det kommer en mötande bil som är skymd. Varningar kan även skickas om ett framförvarande fordon har stannat eller gör en snabb inbromsning.

Dessutom kan förarna få snabb information om stillastående trafik eller långa köer.

Projektet som leds av forskare vid University of Michigan ska med hjälp av testen skaffa kunskap om tekniken är möjlig att använda i stor skala och på sikt bli ett allmänt verktyg för ökad trafiksäkerhet.

Forskarna ska även skaffa detaljkunskap om hur förare beter sig i olika situationer med hjälp av videokameror inuti fordonen.

– Då får vi reda på vad förarna gör och åt vilket håll de tittat. Vi kan även se om de använder mobilen och vad de gör med sina händer. Med hjälp av videokamerorna utanför bilen får vi även en uppfattning om det rådande trafikläget, säger Peter Sweatman från University of Michigan till Read Write Web.

Deltagare i projektet är även U.S. Department of Transportation och åtta av de största biltillverkarna.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt