Tågupplysningen

2004-06-02 23:00  
ny löpsedel
Maglevtåget till flygplatsen i Shanghai marschar i 430 knyck.
Foto Kaianders Sempler



1964 kom det första höghastighetståget, Shinkansen i Japan. Hela

210 km/h

kom det upp i. Givetvis ville inte fransmännen vara sämre. Den första generationen TGV (Train Grand Vitesse) kördes under tester 1972 i

317 km/h

men när det 1981 sattes in i reguljär trafik kördes det emellertid bara i

210 km/h

1988 provkördes det första tyska InterCity Express och klarade då

400 km/h

Fransmännen tolererade naturligtvis inte att bli omkörda, så de skrämde upp sin TGV i hela

500 km/h

under en testkörning.

1991 kom de tyska ICE-tågen i trafik, men höll då bara beskedliga

250 km/h

1993 kom Eurostar, tågen som dånar fram genom kanaltunneln i

300 km/h

Foto Kaianders Sempler
Magnetsvävartåget till Pu Dong, Shanghais nya flygplats, har visserligen körts i över

560 km/h

men håller mumera måttliga

430 km/h

som marschfart. För säkerhets skull saktar man ner något där tågen möts halvvägs mellan ändstationerna på den 30 kilometer långa banan. Trots detta blir det en så kraftig luftstöt att man tror att hela tåget ska spåra ur.

KS

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer