Svenska Smart snålkör runt månen

2005-01-20 14:11  
Månkratern Pythagoras

Den svenskbyggda månsatelliten Smart har under en vecka stängt av sin elektriska motor för att spara på bränslet. Just nu undersöker Esas tekniker möjligheten till att förlänga satellitens livslängd i månbanan.

Smart med motorn i full gång.
Bild Esa
Enligt de ursprungliga planerna skulle Smart vara i operation i en bana runt månen från slutet av januari till slutet av juli 2005. Därefter beräknas omloppsbanan bli instabil på grund av störningar från jordens gravitationsfält.

Lämnad åt sig själv kommer satelliten obönhörligt att tappa höjd och till slut störta mot månytan. Såvida den inte med jämna mellanrum knuffas upp i banan.

Tyvärr kräver detta bränsle, vilket Smart har ont om.

Smart är försedd med en elektrisk jonmotor, men den drivs inte enbart på ström från satellitens solfångare. Den kräver också bränsle i form av xenongas.

I jonmotorn joniseras xenonatomerna och accelereras till hög hastighet i utloppsmunstycket. Det hela fungerar som en raketmotor, och utblåset ser ut som en liten blå svetslåga.

Vid uppskjutningen fanns 80 kg xenon i Smarts bränsletank. Nu, när man nästan kommit till den bana från vilken Smart ska göra sina observationer av månytan, vill man undersöka exakt hur mycket bränsle som egentligen finns kvar i tanken, och besluta hur man bäst ska utnyttja det för att hålla satelliten i bana så länge som möjligt.

När Smart väl ligger i sin slutgiltiga bana på mellan 300 och 3000 kilometers höjd över månytan uppskattas någonstans mellan 6,6 och 10,8 kg återstå.

Därefter kommer den successivt att tappa höjd. För en optimalt bränslesnål knuff upp i banan konsumerar motorn 4 kg xenon. Vidare beräknar man att den allra sista skvätten om 1,8 kg i tanken inte går att använda, att trycket då är för lågt. Hur ska man bäst utnyttja det resterande bränslet?

Under tiden teknikerna grubblar över detta har Smart börjat ta detaljerade bilder av månytan. Den första serien bilder visar kratern Pythagoras.

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer