Populärteknik

Styr datorspelet med mobilen

Mobilen och datorn kopplas ihop via nätet och gör att mobilens webbläsare kan styra spel i datorn.

Google har lanserat en tjänst där spelet som körs i datorn kontrolleras från mobilen eller pekdatorn.

Publicerad

I sin strävan att flytta ut så mycket av datorfunktionerna som möjligt till molnet och styra dem i webbläsaren visar Google lite då och då upp nya webbfunktioner i Chrome Experiments.

Det senaste tillskottet heter Super Sync Sports där webbläsaren Chrome för mobiler används som styrenehet för spel som körs i datorns webbläsare.

"Spring" med fingrarna på mobilskärmen så kutar en löpare i datorn. Gillar man hellre att tävla i cykling snurrar man fingrarna och i en simtävling tar man simtag.

Spelen kan köras individuellt eller tillsamman med upp till tre medtävlare som alla sitter vid var sin dator och styr med sina mobiler.

Om sanningen ska fram tycker Ny Tekniks testare att spelen är tämligen mediokra och trista. Men det är inte för att leda spelutvecklingen som Google presenterar Super Sync Sports. Det används i stället för att demonstrera hur man kan koppla ihop datorn med mobilen via nätet.

Efter inloggning via datorn presenteras en kod som matas in i mobilen. Då synkas de båda enheterna vilket alltså inte görs via exempelvis Bluetooth eller någon annan direktöverföring utan via servrar på nätet.

Än så länge är det bara gester på mobilens bildskärm som används för spelkontrollen. De mobila enheternas gyroskop eller accelerometrar utnyttjas inte.

Webbläsarteknikerna som används för detta googleexperiment är bland andra HTML5 Audio, CSS3, SVG, Canvas och Touch API.