Stjärndamm i ung galax överraskar

2015-03-04 06:07

Forskare vid bland annat Chalmers har gjort en överraskande upptäckt. En av de mest avlägsna galaxer som observerats innehöll betydligt mycket mer damm och stoft än man trodde var möjligt.

Galaxen i fråga, med namnet A1689-zD1, är så avlägsen att den syns på jorden bara omkring 700 miljoner år efter "Big Bang", alltså drygt 13 miljarder år gammal.

– Det är en av de mest avlägsna galaxer som vi känner till. Det är den enda galaxen på det avståndet där vi hittat damm och stoff, som produceras av stjärnor, säger Kirsten Knudsen, docent vid Chalmers och en av forskarna i den internationella studien, som publiceras i tidskriften Nature.

Att dammet och stoftet - som mäts på nanometer- och mikrometer-nivå - är upptäckbart beror på att det absorberar ljuset från stjärnor, värms upp och då skickar ut ljus på infraröda våglängder. Mängden damm och stoft som hittats är oväntat stor, ungefär som vår betydligt äldre galax Vintergatan. Astronomer har tidigare trott att stjärnorna skulle behöva betydligt längre tid på sig att producera den mängden.

– Det är ett tecken på att vi inte förstår allt som händer i galaxer och att de processer som bildar stoftet kanske är annorlunda - att stjärnorna kanske producerar damm och stoft i högre utsträckning än vad vi trott, säger hon.

Stoften och dammet har betydelse för hur planeter, molekyler och andra stjärnor bildas.

Forskarna har studerat galaxen med hjälp av jätteteleskopen Alma och VLT, som både finns i Chile. Men att galaxen överhuvudtaget är synligt från jorden beror på en galaxhop som ligger mellan jorden och A1689-zD1, som fungerar som en extra förstoring.

– Den fungerar som ett extra teleskop, naturens eget. Det gör att ljuset blir förstärkt med nio gånger, säger Kirsten Knudsen.