Stilla havet blir solplanets utmaning

2015-04-22 09:42  
I den trånga cockpiten på Solar Impulse 2 ska piloten André Borschberg i ensamhet tillbringa fem dygn i överflygningen av Stilla havet som ska ta honom från Kina till Hawaii. Foto: Solar Impulse

Nu är det dags för Solar Impulse 2 och piloten André Borschberg att visa om de är av rätta virket. Ska det soldrivna planet och piloten klara fem dygn i luften och korsa Stilla havet?

Igår 21 mars landade piloten Bertrand Piccard det helt soldrivna planet Solar Impulse 2 i den kinesiska staden Nanjing. Det var den sjätte etappen i den planerade flygningen jorden runt där planet hittills besökt Abu Dhabi, Oman, Indien, Burma och Kina.

Men nu väntar den stora utmaningen som kommer att gå till flyghistorien även om den misslyckas.

I början av maj ska André Borschberg sätta sig bakom spakarna i solplanet och lyfta från Nanjing med sikte på Hawaii. En flygtur över Stilla havet på 8 000 km som beräknas ta fem dygn. Under den långa tiden kan piloten aldrig sova längre stunder än en halvtimme i taget i ett fyra kubikmeter stort utrymme utan uppvärming med en syrgasmask fastspänd på huvudet.

Under sömnperioderna får André Borschberg förlita sig på en mycket enkel autopilot som främst håller rätt kurs. Om något fel indikeras under vilostunden börjar sätet vibrera för att väcka piloten som då själv kan ta över navigeringen.

Under de tidigare etapperna som främst gått över land har det funnits möjlighet till nödlandning om något går fel. Men om det händer något dramatiskt under havsflygningen kan det gå illa. Om piloten måste lämna planet finns en fallskärm med i packningen liksom en uppblåsbar livflotte försedd med överlevnadsutrustning. Sedan är det bara att vänta på att något räddningsteam dyker upp.

Om Solar Impulse 2 klarar färden över Stilla havet och sedan överflygningen av USA, Atlanten och Europa för att till slut nå Abu Dhabi blir det den första flygningen jorden runt med ett plan som enbart drivs av solenergi.

På vingarna finns 17 248 solceller som under dagen driver de fyra propellermotorerna och samtidigt laddar det 600 kg tunga batteripaketet som ger energi när solen går ner.

För att spara på batterierna försöker planet komma så högt upp som möjligt under dagen till höjder upp till 12 000 meter för att sedan under natten sakta sjunka till en flyghöjd på 1 500 meter i väntan på nytt solsken.




Följ Ny Teknik på Facebook!

 

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt