Star Wars-inspirerad arm ger amputerade känseln tillbaka

2019-07-30 08:43  
Robothanden Luke från Mobius Bionics. Foto: Mobius bionics

Känseln må vara artificiell, men tekniken bygger på samma principer som hjärnan utgår ifrån.

Namnet Luke står för ”Life Under Kinetic Evolution” – men är också inspirerat av Star Wars-hjälten Luke Skywalker, som ju faktiskt förlorar sin hand i den andra filmen.

Robotarmen är utvecklad av Mobius Bionics, som tillverkar medicinsk utrustning, i samarbete med University of Utah. Nerverna nära det amputerade området kopplas upp med hundra mikroelektroder som för vidare känselinformationen från protesens artificiella nervsystem via användarens arm och upp till hjärnan.

Det är dock inte den första protesen med känsel – 2015 visade amerikanska försvarets teknikutvecklingsdel Darpa (Defense advanced research project) upp en protes som kopplades direkt in i hjärnans sensoriska centra.

Känselupplevelsen av Luke-handen är biologisk

Forskarna bakom Luke ville dock utveckla en mindre inkräktande lösning. När brukaren tänker på att röra på handen med sitt medvetande så svarar Luke. Att få till detta kräver viss träning, men när man väl har vant sig så krävs det inte alls stor tankeprocess för att få full rörlighet på fingrarna.

För att ge Luke känsel byggde teamet in tryckkänsliga sensorer som simulerar upplevelsen av en verklig hand. I en studie som har publicerats i Science Robotics poängterar författarna att även om fingertoppskänslan är artificiell så är allt som har att göra med hur känslan skapas i hjärnan biologiskt.

Upplevelsen av artificiell beröring kan utformas olika beroende på hur mönstret för den levererade feedbacken ser ut, och enligt forskarna är biologiskt inspirerade mönster mer lättolkade och användbara.

– Bara att kunna ge känsel är i sig en stor sak, men det sätt som du skickar informationen på är också helt avgörande. Och om du gör det mer biologiskt realistiskt så kommer hjärnan förstå det bättre – och den här känslan kommer leverera ett bättre resultat, säger Gregory Clark vid University of Utah till Science Alert

Biomimetik ger snabbare identifiering av föremål

Att forskarna använder biomimetik för sin feedback innebär att protesen blir betydligt snabbare på att identifiera olika föremål jämfört med om man hade använt en traditionell algoritm. Luke är dessutom förprogrammerad med ett antal olika greppmönster som ska ge ett brett utbud för olika situationer.

Exempelvis har en användare redan kunna plocka åt sig vindruvor, skala en banan och hålla sin frus hand.   

 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt