Spikmatta? Nej hörlurar ska det vara!

2009-11-19 14:23  
Artikelförfattarens kollega kopplar av med hörlurar och ett färskt nummer av Ny Teknik. Foto: Lars Anders Karlberg

I torsdags utsåg Handelns Utredningsinstitut den omdiskuterade spikmattan till Årets Julklapp. Nu kommer elektronikbranschen med sin kandidat – hörlurar.

Nästan alla använder en hörlur på något sätt – antingen i hemmet eller när man är på språng. Och i butikerna finns numera alla möjliga sorters hörlurar – stora, små, trådbundna och trådlösa.

Det skriver branschorganisationen Elektronikbranschen i ett pressmeddelande på torsdagen.

Det säljs årligen fler än en halv miljon hörlurar i Sverige och hörlurarna har utvecklats stort de senaste åren.

Så här beskriver Elektronikbranschen utvecklingen för hörlurarna.

”Vi har fått se en teknisk utveckling i form av till exempel Bluetooth och andra typer av trådlös teknologi samt diverse bullerdämpande tekniker – noice cancelling.”

”Dessutom har design och mode blivit en viktig faktor när det gäller försäljning av hörlurar, och ett antal nya varumärken har kommit från ingenstans och tagit en relativt stor del av försäljningen.”

”Det är inte ovanligt att hörlursföretag samarbetar med såväl mobiltelefon- som MP3-tillverkare för att ta fram matchande produkter, och man kan idag finna hörlurar inte bara i de traditionella försäljningskanalerna utan även i modebutiker och liknande.”

Det här blir nionde året som Elektronikbranschen utser en "årets julklapp"

2009 - Hörlurar

2008 – Mini-PC

2007 – GPS-navigator

2006 – Platt TV

2005 – Digital-TV

2004 – MP3-spelare

2003 – Digitalkamera

2002 – DVD-film

2001 – DVD-spelare

Lars Anders Karlberg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer