Spelet vi aldrig får se

2013-08-19 14:48  
Spelet 0x10e var tänkt som ett rymdspel där en programmerbar dator hade en huvudroll. Foto: Mojang

Utvecklingen av spelet 0x10c som skulle bli en efterföljare till Minecraft har lagts ner för gott.

Markus "Notch" Persson som skapat spelsuccén Minecraft började för ett par år sedan skissa på efterföljaren "0x10c".

I början av 2012 avslöjade han sin plan och i oktober samma år presenterade han en video som försmak.

Men nu har han bestämt sig för att inte fullfölja sitt projekt, skriver BBC.

En anledning är att han inte gillar det stora förhandsintresset och att koden kopierats av andra.

– Jag strömmade den och någon kopierade hela koden och gjorde sin egen version, sade Markus Persson i en webbsändning som citeras av BBC.

Markus Persson har tidigare sagt att han känner sig obekväm med uppståndelsen kring sin egen person och att det är kusligt (weird) att han tjänat så mycket pengar på Minecraft.

Det har lett till att Markus Persson inte längre ska satsa på stora projekt.

"Jag ska bara göra små spel som jag hoppas ni kommer att gilla istället för att försöka göra saker förr masspubliken", sade Markus Persson

På sitt twitterkonto skriver han idag 19 augusti:

"Det var mycket lättare att ha storslagna planer när ingen visste vem jag var. Spelvärlden behöver inga fler visionärer som berättar om framtida projekt".

Jan Melin

Mer om: Notch Minecraft

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer