Skärmflygande poliser spanar i Florida

2009-04-24 14:06  

Poliser i USA har börjat använda motordrivna flygskärmar för spaning och övervakning. Då skärmarna kan flyga mycket lågt blir det lättare att hitta försvunna personer än med vanlig flygspaning.

”En paramotorskärm är den mest portabla och billigaste motordrivna flygfarkost som någonsin konstruerats och behöver vare sig någon flygplats eller hangar. Dessutom kan den stuvas in i baksätet på en vanlig polisbil”.

Så beskriver polismyndigheten i Palm Bay i Florida sitt nya verktyg för spaning från luften.

Verksamheten där fyra poliser utbildats till skärmflygare har precis dragits igång.

I jämförelse med vad det kostar att spana från flygplan eller helikopter är kostnaden för motordriven skärmflygning försumbar.

En annan fördel med skärmarna är att de kan flyga mycket lågt och långsamt med bara ett minimalt buller.

Ett användningsområde blir att leta efter försvunna personer i skogsområden och allmän övervakning.

Polisen ska också patrullera bostadsområden där det sker många inbrott och hoppas på så sätt kunna skrämma bort tjuvarna.

Med skärmflygutrustningen i baksätet eller bagageutrymmet i polisbilen är det bara att parkera bilen och flyga iväg.

Exempelvis för att fotografera en brottsplats eller ett katastrofområde från luften.

Flyghöjden för poliserna ska ligga mellan 150 och 300 meter i en fart upp till 70 km/h. Med tio liter bensin i tanken blir en vanlig flygdistans omkring 100 kilometer.

Som extra säkerhetsåtgärd är flygfarkosterna utrustade med en skottsäker sits och en extra fallskärm. De flygande poliserna ska även förses med uppblåsbara flytvästar om de måste nödlanda i havet, skriver Florida Today.

Paramotor i Sverige

För skärmflygning med motor och propeller på ryggen används det internationella namnet paramotor.

I Sverige har sporten funnits sedan 1990-talet och har drygt 300 utövare.

En komplett utrustning med motor, sele, sits, flygskärm och fallskärm för nödlandning kostar omkring 65 000 kronor och väger ungefär 40 kilo.

För att flyga krävs licens och utbildning bedrivs på flera platser.

En intensivkurs tar två veckor och kostar omkring 12 000 kronor för den som inte redan har licens för vanlig skärmflygning utan motor.

Den sporten har omkring 1 300 aktiva utövare i Sverige där det flygs över hela landet.

Där det inte finns berg att starta ifrån används en motordriven vinsch som drar upp piloten till omkring 500 meter. Med hjälp av termik (uppvindar) kan man sedan flyga många mil på flera tusen meters höjd och vara uppe i luften många timmar.

En komplett flygutrustning som packas i en ryggsäck kan väga under tio kilo och kostar omkring 30 000 kronor.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Debatt