SJ:s klassiska lok tuffar i miniatyrformat

2016-12-05 11:19  

Mantorp är känt för racerbana, men få kan kanske ana: Att här också finns, jobb för en minimal stins, när D-loket tar plats på modellbana.

De bruna D-loken drog både gods- och snälltåg på de svenska järnvägarna. För många är det klassiska bruna loket en bekant syn, men år 1988 slutade det sin tjänstgöring. Åtminstone på de stora järnvägarna. Loken Du och Du2 lever vidare i skala 1:87, som modeller från Brimalm Precision i Mantorp.

– Det är ett intressant lok eftersom det har en speciell drivteknik. Sen är det ett av Sveriges vanligaste lok, som åtminstone de äldre generationerna känner igen, säger Stellan Brimalm, vd på företaget.

– Modellen efterlikar faktiskt drivtekniken i originalet och driver med koppelstängerna på underredet, precis som det riktiga loket gör, berättar han. Modellen innehåller bland annat mikrodator och 14 kullager.

Modellerna är tillverkade i Sverige, med en kombination av gammal och ny teknik: Först skapas en digital 3D-modell, som skrivs ut i vax. Därefter gjuts en form i keramiskt material över vaxet, som nu kan ersättas med metall. Tekniken som kallas lost wax casting har använts i tusentals år - fast inte ihop med modern 3D-teknik.

Stellan Brimalm berättar om beslutet att förlägga tillverkningen till Mantorp i Sverige:

– Vi har erfarenhet av att beställa från Korea och Kina, men det krävs stora serier och rigorös kontroll för att få ekonomi i det, dessutom är kvaliteten ofta inget vidare. Därför har vi tänkt att det är klart att vi i Sverige ska kunna göra en sån här finmekanisk produkt.

Filmen nedan visar ett leveranstest av loket:

Hjulkalendern

I Ny Tekniks hjuliga serie lyfter vi varje dag fram till julafton upp något kul på hjul. Har du tips på fordon som borde vara med? Mejla ada.fredelius@nyteknik.se.

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Dagens viktigaste nyheter

Aktuellt inom

Debatt