Populärteknik

Sensorer löser problemet som får pendlarna att koka

Arkivbild från 2012 vid ett strömavbrott i lokaltrafiken. Foto: Tomas Oneborg / SvD / SCANPIX / TT
Foto: LNER

Jakten efter lediga platser på pendeln skapar mycket frustration. Nu vill Storbritanniens yngsta tågbolag installera sensorer ovanför varje säte, som kan se skillnad på väskor och folk.

Publicerad

Statligt ägda London North Eastern Railway (LNER) bildades i juni i år, detta till följd av att Virgin Trains East Coast gick i graven. Nu vill det unga bolaget lösa ett problem som sägs skapa mycket frustration – de tomma stolar som missas av passagerarna. Därför testar man sensorteknik som ska göra det enkelt för pendlarna att hitta en ledig sittplats.

Sensorerna, som ska sitta placerade ovanför varje stol, är utvecklade av McLaren Applied Technologies – ett systerbolag till Formel 1-teamet. Genom att mäta olika föremåls höjd sägs tekniken kunna avgöra huruvida det är en stor väska som sitter i sätet eller en verklig människa. Under augusti utvärderas systemet och om försöket faller väl ut så kommer sensorerna rullas ut i hela flottan redan i höst.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här