Sensorer löser problemet som får pendlarna att koka

2018-08-22 14:10  

Jakten efter lediga platser på pendeln skapar mycket frustration. Nu vill Storbritanniens yngsta tågbolag installera sensorer ovanför varje säte, som kan se skillnad på väskor och folk.

Statligt ägda London North Eastern Railway (LNER) bildades i juni i år, detta till följd av att Virgin Trains East Coast gick i graven. Nu vill det unga bolaget lösa ett problem som sägs skapa mycket frustration – de tomma stolar som missas av passagerarna. Därför testar man sensorteknik som ska göra det enkelt för pendlarna att hitta en ledig sittplats.

Sensorerna, som ska sitta placerade ovanför varje stol, är utvecklade av McLaren Applied Technologies – ett systerbolag till Formel 1-teamet. Genom att mäta olika föremåls höjd sägs tekniken kunna avgöra huruvida det är en stor väska som sitter i sätet eller en verklig människa. Under augusti utvärderas systemet och om försöket faller väl ut så kommer sensorerna rullas ut i hela flottan redan i höst.

Läs mer: Danska pendeltåg ska bli självkörande

– Vi vet hur frustrerande det kan vara när man inte lyckas hitta en sittplats på tåget. Därför är vi väldigt nöjda med de sätessensorer som vi har installerat på våra tåg under de senaste månaderna. Sensorerna är en del i ett nytt platsreservationssystem som kommer göra det mycket enklare och snabbare för kunderna att hitta en stol, säger en talesperson för London North Eastern Railway till Smartrail World.

Läs mer: Växelfelen blir allt fler – så ska de bekämpas

LNER tittar på hur man kan utveckla ett system där informationen kan delas med passagerarna, exempelvis via en app i mobilen. I Tyskland använder pendeltågen redan ett system med skärmar som visar huruvida en plats är reserverad eller inte. Deras säten har dock inga sensorer, utan den tomma platsen flaggas automatiskt som ledig 15 minuter efter att tåget har lämnat stationen.

John Edgren

Mer om: Tåg Pendeltåg

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer