Se första Formula E-kraschen

2014-09-15 09:40  
Nick Heidfeld voltade flera varv efter en krock med Nicolas Prost i den första Formula E-tävlingen. Foto: All Over Press & Speed Live

Premiären för nya racerklassen Formula E med eldrivna bilar bjöd på en präktig krasch.

I helgen var det premiär för tävlingsklassen Formula E som körs med helt eldrivna racerbilar. Loppet gick i Beijing och vanns av Lucas di Grasse från teamet Audi Sport ABT.

Men i sista kurvan före målgång låg Nicolas Prost och Nick Heidfeld i täten och kämpade om att vinna. När Prost försökte blockera Heidfelds bil resulterade det i en sammanstötning som skickade Heidfeld upp i luften där hans bil voltade flera varv. Men ingen av förarna skadades och incidenten visade att bilarna ger förarna en god säkerhet.

Till skillnad mot exempelvis Formel 1 är det främst förarnas skicklighet som fäller avgörandet. Inte vem som har bäst bil. Alla kör nämligen med entypsbilen Spark-Raenault SRT_01E med effekten 200 kW vilket ger en toppfart på 225 km/h och ett ax från 0 till 100 km/h på 3 sekunder.

Trots att det handlar om elbilar blir ljudnivån ända ganska hög där motorljud, vägljud, däcksskrik och vindsus ger ljudnivåer på 80 decibel vilket är omkring tio decibel högre än från en personbil med förbrännngsmotor.

Enligt det internationella bilsportsförbundet FIA som administrerar regelverket för i stort sett all bilsport är satsningen på Formula E främst till för att främja utvecklingen av eldrivna fordon där den forskning och utveckling som sker inom den nya racerklassen kan leta sig in i kommersiella elfordon.

Jan Melin

Mer om: Elfordon

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer