Så gick Nasas nya test av Spinlaunch accelerator

2022-10-07 10:14  
I vakuumkammaren roterar en förtöjning av kolfiber lasten till överljudsfart innan den slungas iväg. Foto: Spinlaunch

Suborbital accelerator tog Nasas last till cirka 8 000 km/h, och utsatte innehållet för 10 000 g. Nu har myndigheten avgjort om en satellit skulle överleva slungan.

Prototypens vakuumkammare är ungefär lika hög som frihetsgudinnan, På insidan roteras last upp till överljudsfart med en förtöjning av kolfiber, och när rätt hastighet har uppnåtts så slungas objektet iväg, förhoppningsvis ut i rymden.

Ska slunga satelliter i omloppsbana

Spinlaunch tanke är att med mindre infrastruktur kunna skicka upp satelliter i omloppsbana, samtidigt som bränsleförbrukningen sänks med 70 procent. Frågan har dock varit hur stora g-krafter som "paketen" kommer att utsättas för och vad de egentligen tål?

Tidigare under året skrev Nasa kontrakt med uppstarten om att testa deras teknik – och nu har Spinlaunch skickat upp en första last för rymdmyndighetens räkning. Testet som utfördes vid Spaceport America i New Mexico gav en del svar.

Slungan kompatibel med Nasa-komponenter

I det här fallet innehöll paketet utrustning för att samla in data, i form av ett gyroskop, en magnetometer, två accelerometrar samt sensorer för temperatur och luftfuktighet. Suborbital accelerator tog lasten till cirka 8 000 km/h och utsatte instrumenten för 10 000 g.

Skulle då en satellit ha överlevt resan? Enligt pressmeddelandet är slungan kompatibel med de komponenter som Nasa vill skicka upp.

Slutgiltig version till 2026?

Det blev den tionde uppskjutningen för systemet. Under föregående test i maj så nådde lasten 9 150 meters höjd, så det är en bit kvar till rymden.

Det ska dock sägas att Suborbital accelerator är en prototyp. Förhoppningen är att den slutliga versionen, där vakuumkammaren har en diameter på 33 meter, ska stå färdig 2026. 

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer