Så blir litiumbatterierna säkrare

2013-04-11 14:34  
Här är litiumjonbatteriet som brann i en Boeing 787 Dreamliner på Bostons flygplats 7 januari. Foto: Boeing

Med ett nytt material kan brandrisken i litiumjonbatterier minskas.

Litiumbatterier har blivit mycket populära och används i allt från mobiler och datorer till bilar och flygplan. En anledning är att de har hög energitäthet, låg vikt och kan laddas snabbt. Men säkerheten har ifrågasatts där det mest kända exemplet är batteribranden ombord på Boeingplanet 787 Dreamliner som ledde till flygförbud för flygplanstypen.

För att komma till klarhet om säkerhetsproblematiken håller den amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheten NTSB den här veckan ett expertmöte för att diskutera om batteritypen över huvud taget är lämplig i transportsektorn.

Mycket av problemen med litiumbatterierna kan hänföras till den flytande elektrolyten som kan läcka, börja brinna och deformera den inre strukturen, skriver Ars Technica.

Men nu har franska forskare presenterat en elektrolyt i fast form som kan öka säkerheten.

Den typen av elektrolyt är inte ny men de franska forskarna har utvecklat en ny typ där transporten av joner genom elektrolyten går fem gånger snabbare än i tidigare använda fasta material. Då den nya typen av elektrolyt är en nära kemiskt släkting till frigolit erbjuder den även strukturell stabilitet i batteriet.

Men det finns ett problem med en fast elektrolyt. Den måste hettas upp för att kunna erbjuda effektiv jontransport. I de material som finns sedan tidigare handlar det om temperaturer omkring 80 grader C medan den franska elktrolyten fungerar vid 60 grader.

Det gör att den nya batteritypen inte kan användas i konsumentelektronik som mobiler och bärbara datorer men väl i fordon där en förhöjd arbetstemperatur inte borde vara något större problem, skriver Ars Technica som gissar att batteritypens mekaniska hållfasthet tillsammans med den minskade brand- och explosionsrisken kan locka till användning trots den något sämre prestandan.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer