Rymdens långtradare <br></br>försenas av trafikstockning

2008-03-11 13:41  

Uppskjutningen av Esas nya förarlösa rymdlångtradaren ATV gick galant. Men nu måste ATV:n lägga sig i parkeringsbana och vänta på att rymdskytteln Endeavor behagar lämna rymdstationen innan man kan docka.

Aldrig tidigare har det väl varit sådan trängsel i rymden. Härom veckan levererade rymdfärjan Atlantis den europeiska forskningsmodulen Columbus till internationella rymdstationen ISS. I söndags, den 9 mars, lyfte en Ariane 5-raket med den första europeiska rymdfraktfarkosten ATV. Och i dag, den 11 mars lyfter Nasas rymdskyttel Endeavour. Målet för båda är ISS. Men bara en i taget kan docka.

Eftersom bemannade rymdskepp har företräde framför förarlösa (enligt den hittills oskrivna rymdtrafikförordningen), får ATV snällt vänta på att dockningsporten ska bli ledig.

Endeavour kommer att vara dockad vid ISS från den 13 till den 24 mars. Under denna tid ska astronauterna installera en medhavd japansk forskningsmodul vid namn Kibo, och en kanadensisk manöverarm, kallad Special Purpose Manipulator.

Under väntetiden kommer ATV att lägga sig i bana under rymdstationen, och ägna sig åt att öva dockningsmanöverna. Den 18 mars kommer sedan ATV att lägga sig i beredskapsposition 2000 kilometer före ISS i banan. Här kommer man att utföra två dockningssimuleringar, den 29 och 31 mars. Om allt går bra kommer sedan ATVn att docka på riktigt med rymdstationen den 3 april.

Dockning kan emellertid bara ske när belysningsförhållandena är de rätta. Astronauterna på ISS får inte vara bländade av motljus vid dockningen. Det gäller att allt fungerar, för man har bara fyra dagar på sig att docka. Sedan kommer nämligen en rysk Soyuz på besök. Är man inte klar då så får man vänta ända till den 21 april innan nya dockningsförsök kan göras.

Europeisk Rymdlångtradare

ATV står för Automated Transfer Vehicle –automatisk lastfarkost – och är Europas hittills största bidrag till det internationella rymdsamarbetet. Man kan se ATV som en specialbyggd rymdlångtradare av engångstyp, fast utan förarhytt. En flygande container som ska frakta förnödenheter – mat, vatten syre och bränsle – upp till den internationella rymdstationen ISS. Den skall också ta med sig nya experimentmoduler och föra med sig bränsle till stationens raketmotorer. Under den upp till sex månader långa tid den skall vara dockad, kommer den också användas för att knuffa upp rymdstationen i bana med sina motorer. Sist men inte minst ska den fungera som ett extra förrådsutrymme för astronauterna ombord.

När ATVn slutligen lämnar rymdstationen tar den med sig sopor till förbränning i ett kontrollerat återinträde i atmosfären. Därav smeknamnet ”Den flygande soptunnan”.

Till skillnad mot rymdfärjan och de ryska Progress-kapslarna kommer ATV att docka med rymdstationen helt automatiskt. Detta är en kinkig manöver som kräver högsta möjliga precision. Dockningsoperationen kommer den här gången att få ta extra lång tid, eftersom man vill prova ut tekniken steg för steg för att inte ta några risker. Man minns ännu hur det ryska rymdstationsprojektet Mir för ett antal år sedan höll på att sluta i katastrof efter en oförsiktig dockningsmanöver.

Svensk automatisk nödbroms

Det är Saab Space i Göteborg som har tillverkat den dator som vakar över säkerheten vid dockningen – MSU (Monitoring and Safety Unit). Den har till uppgift att se till att de tre datorer som sköter den mer rutinmässiga styrningen av ATV inte faller utanför ramarna. Om någon parameter som hastighet, avstånd eller vinkel avviker från vad som är förutsett, stoppar MSU dockningen och placerar ATV i en säker position i avvaktan på felutredning. Sekvensen kan också utlösas manuellt av astronauterna ombord på rymdstationen vid behov. Man kan likna MSU vid ett slags avancerad elektronisk nödbroms.

Saab Space har hittills tillverkat fyra MSU-enheter och en femte kommer att tillverkas under nästa år. Om det blir fler beställningar i framtiden beror på hur rymdstationsprojektet utvecklas.

ATV väger vid uppskjutning med bärraketen Ariane 5 nästan 20 ton. Farkosten mäter 4,5 meter i diameter och är ungefär 10 meter lång. Den lastar 7,2 ton, och erbjuder ett lastutrymme på 45 kubikmeter.

Mer om om ATV-projektetfinns på ESA´s hemsida:

http://www.esa.int/SPECIALS/ATV/index.html

Bilder och videofilmer från själva uppskjutningen av ATV finns på Arianespace hemsida:

http://www.arianespace.com/site/index.html

Andra svenska bidrag till rymdforskningen

Förutomde MSU-datorer som Saab Space levererar är företaget också inblandat i konstruktionen av en Europeisk robotarm som dock ännu inte skjutits upp. Vidare har Chalmers på Lindholmen i Göteborg och Saab Space bidragit till den utkikskupol, ”glasverandan” som kommer att monteras på rymdstationen i framtiden och då erbjuda astronauterna en möjlighet att observera omgivningen utanför.

Bland andra svenska forskningsprojekt med koppling till Rymdstationen finns:

•Studier av hur metaller smälter och stelnar i viktslöst tillstånd. Institutionen för Materialvetenskap på KTH i Stockholm, Professor Seshadri Seetharaman.

•Grundforskning på hjärt- och lungfunktion. Institutionen för Fysiologi och Farmakologi på Karolinska Institutet, Professor Dag Linnarsson.

•Forskning på strålningsmiljö och strålskydd. Institutionen för Nukleär Teknik, CTH i Göteborg, Professor Lembit Shiver.

•Träningsredskap för tyngdlöst tillstånd, Institutionen för Hälsovetenskap, Mittuniversitetet, Professor Per Tesch.

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer