Rekordet: flög genom biltunnlarna i 245 km/h

2021-09-10 12:51  
Att avverka sträckan tog 43,44 sekunder. Foto: Skärmdump Youtube

Den italienska stuntpiloten avverkade två motorvägstunnlar på totalt 2,26 km. Under rekordet låg flygplanet 70-160 cm ovanför vägbanan.

Luften blev av förklarliga skäl våghalsarnas domän. Så fort flygmaskinerna blev någorlunda pålitliga så började piloter demonstrera sitt mod och sin skicklighet genom att flyga under broar. I London lockade Themsens stora utbud, och inte minst då Tower Bridge.

Redan 1912 passerade Frank McClean mellan brons överbyggnad och den fällbara vägbanan, i en maskin från franska Farman. Men efter att ännu en pilot flugit igenom Tower Bridge 1919 så satte myndigheterna ner foten och förbjöd detta. Det rapporterar Londonist

Ett annat exempel på våghalsiga piloter var fenomenet kallat barnstorming – de många flygande cirkusar som turnerade runt i USA på 1920-talet.

Läs mer: Tekniken som gör Flight Simulator till årets spel

I dag återstår luftakrobatiken, men det hör till ovanligheterna att stuntpiloter utmanar fasta strukturer. Undantaget är Dario Costa, som nu har blivit först i världen med att flyga igenom två motorvägstunnlar. Det rapporterar the Register.

Turkiet lät italienaren utföra flygningen i Çatalca-tunnlarna, som ligger öster om Istanbul och ingår i Marmara Highway. Flygningen började med den kortare tunneln Çatalca 2, och efter ett litet stycke under bar himmel gick resan vidare ner i den mycket längre Çatalca 1 – som sträcker sig 1 638 meter.

Totalt avverkades 2,26 km, och försöket varade i 43,44 sekunder. Därmed har Dario Costa slagit ett nytt världsrekord med den längsta tunnelflygningen hittills. Rekordmaskinen var det USA-byggda flygplanet Zviko Edge 540. I tunnlarna befann det sig mellan 70-160 cm ovanför vägbanan, med en snitthastighet på 245 km/h. Se flygningen i klippet.

John Edgren

Mer om: Flygplan

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer