Populärteknik

Regnbågsbron i Jinze

Regnbågsbron. Foto: Kaianders Sempler
Mattan med Qing Ming-festen på floden. Foto: Kaianders Sempler
Här ser man kostruktionen. Foto: Kaianders Sempler
Bron sedd från väster. Foto: Kaianders Sempler

Ett gäng ingenjörer från MIT i Boston reste 1999 till Kina och återuppbyggde en träbro efter en bild på en sidenmålning från 1120-talet.

Publicerad

Det berättas i Kina att en lokal länsherre i Gula flodens deltaland på 1100-talet irriterade sig över de ständiga hindren utmed kanalerna. Broarna över kanalerna var alla byggda med mycket korta spann, och de många brostöden medförde trånga passager som sinkade sjöfarten. Kinas skogar var till stor del skövlade, och det var ont om timmer av hyfsad längd. Inte heller fanns det någon sten att hämta i den blöta leran. Så hur skulle man kunna bygga rejäla spann?

Nu var det så att den här länsherren hade en ovanligt påhittig fångvaktare i sin tjänst. Eftersom brottsligheten var låg använde han större delen av sin tid till korgarbeten, och han var känd över hela provinsen för sina intrikat flätade korgar och möbler. En dag uppsökte länsherren fångvaktaren, och undrade om det inte skulle gå att fläta en bro av bambu över kanalen, utan några stödben som störde båttrafiken.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här