Plastflaskor ersätter diesel

2016-06-22 13:11  
I den nya processen kan flaskor, påsar och folie av plast omvandlas till ett flytande bränsle Foto: Chinese Academy of Science

Med en ny metod kan plastavfall omvandlas till ett flytande bränsle.

Kinesiska forskare har utvecklat en metod där plastavfall som flaskor, förpackningar och bärkassar kan omvandlas till ett dieselliknande bränsle, skriver LA Times.

Den vanligaste plastsorten polyeten tillverkas i enorma mängder, omkring 100 miljoner ton varje år, skriver forskarna i sin rapport. Ett problem med plasten är att den är svår att bryta ner och orsakar stora miljöskador.

Flera metoder att bryta ner plasten och skapa bränsle har presenterats genom åren. Exempelvis uppvärmning vid hög temperatur. Men det kräver mycket energi och ger oönskade biprodukter som även de är miljöskadliga.

Forskare har även använt plastätande mikroorganismer men de metoderna har visat sig svåra att skala upp.

Den nya metoden som utvecklats vid Chinese Academy of Science använder också värme för att bryta ner polyetenplasten. Men med den relativt låga temperaturen 150 grader Celsius som värmer plasten tillsamman med en så kallad metallorganisk katalysator som dopats med iridium. Då försvagas de starka molekylbindningarna och omvandlar plasten till ett flytande bränsle som bland annat kan ersätta diesel.

Men metoden har hittills bara testats i laboratorieskala där små mängder av bränslet framställts. Om metoden ska kunna skalas upp till industriella volymer måste forskarna lösa problemet med att det idag krävs relativt stora mängder av katalysatorn, skriver Gizmodo.

Forskarna försöker även hitta en ersättare till iridium som är både dyr och sällsynt.

- Men vi har förhoppningar om att mycket snart kunna skala upp mängderna från gram till kilo och även ton, säger kemisten Zheng Huang vid Chinese Academy of Science till Gizmodo.

Jan Melin

Mer om: Plast Diesel

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer