Plastavfall driver ny raketmotor

2020-02-10 16:05  
Skyroras raketmotor. Foto: Skyrora

Det skotska företaget Skyrora har testat sin 3d-utskriva raketmotor som kan drivas av bränsle tillverkat från gammal plast. Ett ton skräp blir 600 kg fotogen.

Den brittiska regeringen har tagit sikte på att knipa tio procent av rymdmarknaden. Ett nav i satsningen är Space Hub Sunderland som snart ska börja byggas i norra Skottland, och med i rymdracet finns lokala aktörer som Skyrora.

Bolaget med säte i Edinburgh vill serva det växande behovet av uppskjutningar av små satelliter, till ett konkurrenskraftigt pris, vilket Techcrunch skriver om.

Tanken är att kombinera beprövad teknik från program som Skylark och Black Arrow med nyskapande innovation. För ändamålet har Skyrora utvecklat en raketmotor som är 3d-utskriven och dessutom drivs av avfall. Den senaste versionen utvecklar tre tons kraft. Nu har den genomgått sitt stationära test.

Test med raffinerad fotogen

För en jämförelse av prestandan kördes raketmotorn både med det konventionella raketbränslet RP-1 såväl som det nya bränslet Ecosene. Båda är varianter av raffinerad fotogen, men den senare framställs av gammal plast. Metoden är egenutvecklad, och enligt Skyrora kan de omvandla ett ton plast till omkring 600 kg fotogen.

Läs mer: Boom av nya satelliter skapar trängsel i rymden

Ecosene sägs generera omkring 45 procent mindre växthusgaser än konkurrenternas motorer. Bränslet kräver inte nedfrysning och kan lagras i tankar under lång tid.

Nära Rocket Labs Electron-raket i storlek

Testet utgör ett stort steg mot att färdigställa bolagets kompletta farkost, Skyrora XL. Den ska klara av att ta med sig flera laster och släppa dem i olika omloppsbanor, upp till 500 kilometers höjd, vilket är ett populärt avstånd för små satelliter.

Med sina 22 meter ligger Skyrora XL närmare Rocket Labs Electron-raket i storlek än Spacex Falcon 9. Skyrora planerar att genomföra de första flygningarna med XL-raketen 2022.

John Edgren

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer