Ingen vet hur Costa Concordia ska bärgas. Ännu två månader efter det italienska kryssningsfartyget förliste ligger det kvar på haveriplatsen. Just nu är arbetet i full gång med att tömma fartygets tankar som innehöll 2 300 ton tjockolja när katastrofen inträffade.
Ett förslag om bärgningsteknik är att pumpa in luftfyllda plastbollar i skrovet för att få det att stiga till ytan, skriver Scientific American.
En metod som faktiskt ”uppfanns” av Kalle Ankas knattar i en serie från 1949. Den inspirerade Jamie Hyneman och Adam Savage att testa metoden i ett avsnitt av tv-serien Mythbusters som sändes 2004.
De fyllde en sänkt liten segelbåt med pingisbollar som lyfte den till ytan.
Jamie och Adam bedömde då ”myten” som sannolikt sann men knappast praktiskt användbar.
En expert som tillfrågats av Scientific American tror inte heller att bollmetoden är ett lämpligt bärgningsval.
– Jag har inte hört något om den här metoden på många år. Bollarna ställer till ett helvetes problem och är omöjliga att kontrollera. De kommer att guppa iväg till varenda förbannad plats och blir svåra att samla in. Så jag tror inte myndigheterna skulle gilla den tekniken, säger Mike Lacey som är generalsekreterare för International Salvaga Union.
Just nu tävlar tio olika företag om att få kontrakt på att avlägsna vraket, skriver Scientific American.
Ett sätt är dra det på rätt köl och sedan bärga iväg fartyget. Andra föreslagna metoder är att lyfta det med kranar eller placera stora uppblåsbara säckar under skrovet för att få det att flyta upp.
Men det kan också bli så att Costa Concordia skrotas och demonteras på plats.
Kommentarer
Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.
Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.