Osynlig elmotor till egna cykeln

2009-05-11 15:15  

Den här elmotorn byggs in i ramen på den egna cykeln. Då är det ingen som ser att du inte själv står för racerfarten i uppförsbacken.

Ett österrikiskt företag har lanserat en elmotor som byggs in i cykelns sadelrör. Där överför den direkt sin kraft till trampornas vevparti. Man kan alltså inte sitta stilla med fötterna. De får snällt hänga med i rotationen. Men man behöver inte sätta någon kraft i pedaltrycket om man enbart vill ha motordrift. Tanken är att motorn ska kunna ge extra fart på slätmarken och hjälpa till i sega uppförsbackar.

Enligt Gruber Assist som utvecklat motorn ska den kunna monters i de flesta cyklar där innerdiametern i sadelröret är minst 31,6 mm vilket är vanligt för exempelvis mountainbikes.

Det enda som kan avslöja att cykeln är motordriven är batteriet. Men det kan å andra sidan döljas i en väska under sadeln.

Hela motorpaketet som väger 900 gram har en effekt på 100 watt och 30-voltsbatteriet som väger 1,7 kg ger 4,5 Ah. Beroende av hur mycket man själv hjälper till att trampa ska man kunna få motorhjälp i mellan 45 minuter och 1,5 timmar, enligt tillverkarens uppgifter.

Men smakar det så kostar det. Priset för ett komplett motorpaket inklusive batteri är 18 000 kronor.

Installationen tar omkring 1,5 timmar och bör enligt Gruber Assist göras av en fackman då det krävs en del specialverktyg.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer