Ostindiefararna

2003-11-25 23:00  
Ostindienfararen Götheborg.

Sahlgrenska sjukhuset och Chalmers tekniska högskola i Göteborg, båda har ursprung i Svenska Ostindiska Compagniet.

Den 9 februari 1732 avseglar Friedericus Rex Sueciae, Sveriges första ostindiefarare, från Göteborg. Hon är lastad med 200 läster (500 ton) trävaror, beck, tjära, koppar, mässing, segelduk, kåda, stångjärn, spik, vapen och andra inhemska varor. Hon har etthundra mans besättning och för 20 kanoner.

Ostindiefararen Götheborg hann med tre resor till Kanton innan hon förliste på Rivöfjorden år 1753. Under Svenska Ostindiska Compagniets 132 expeditioner åren 1732-1806 omkom sammanlagt 2 000 sjömän.
Efter trettiotre dagar är man i Cadiz i södra Spanien. Här säljs lasten för klingande silverpiastrar, gångbar valuta i både Spanien och Kina. Två månader senare passerar man Godahoppsudden, och efter ytterligare tre månader till sjöss ankrar man på Kantons redd. Resan har gått bra. Man har klarat sig från både de fruktade piraterna vid Madagaskar och tyfonerna på Sydkinesiska sjön.

Med på skeppet som förste superkarg finns en engelsman vid namn Colin Campbell. Han är rederiets representant, och det är han som ska sköta inköpen av kinesiska varor. Han har tidigare seglat med engelska ostindiefarare, och han vet hur slipstenen ska dras. Det är bra att ha rutinerat folk med på resan. Problemet är bara att i England betraktas engelsmän i tjänst hos främmande nationer som landsförrädare. Detta innebär att det svenska skeppet inte kan uppsöka någon hamn under engelsk överhöghet, varken för bunkring eller handel. Därför har man valt att segla till Kina i stället för till Indien.
Nu börjar affärerna. För det spanska silvret köps te, porslin och siden.

I lastrummet stuvas 430 000 porslinspjäser, däribland 305 matserviser, 194 vattenkannor, 579 tekannor, 21 170 tallrikar, 2 543 fat, ett dussintal spottkoppar och sex nattkärl med lock. Den 8 januari börjar man resan hem.

Men nu är det slut på friden. I sundet mellan Java och Sumatra prejas Friedericus Rex av holländska fregatter. Man tvingas i hamn i Batavia och skeppet beslagtas. Superkargen Campbell är rasande. Han visar sitt lejdebrev med svenske kungens sigill som ger honom rang av svensk ambassadör. Att lägga hand på svensk egendom är en krigshandling och kommer att få digra diplomatiska konsekvenser, mullrar Campbell. Den holländske generalguvernören faller motvilligt till föga. Fartyget släpps och kan fortsätta sin resa.

Det stora svenska äventyret av Robert Hermansson. Breakwater Publishing 2003.
180 sidor. Pris 240 kronor.
Men uppehållet har försinkat svenskarna så mycket att de gynnsamma vindarna vänt dem ryggen. Hemresan kommer att ta två månader längre tid än beräknat.

Efter 39 dygn passeras Godahoppsudden, och efter ytterligare 39 dygn ankrar man vid en ö utanför Brasiliens kust för att bunkra och försöka bota skörbjuggen. Nu börjar allt fler besättningsmän dö. När man efter att ha rundat Skottland kommer till Norge är man tvungen att göra ett strandhugg för att komplettera besättningen. Man har inte längre tillräckligt många man kvar ombord för att kunna segla skeppet.

Den 29 augusti 1733, ett och ett halvt år efter avresan, kommer Friedericus Rex äntligen hem till Göteborg. Lasten säljs på auktion, och vinsten delas bland investerarna.

Under många decennier gick affärerna lysande, även om vissa svenska politiker envist hävdade att handeln med lyxvaror från orienten utarmade landet. Män som Niklas Sahlgren och William Chalmers kunde bygga upp sagolika förmögenheter.

Men tiderna förändrades. Mot 1700-talets slut vändes vinsterna till förluster, när franska revolutionen och Napoleonkrigen ströp handeln i Europa. Men kanske var det framför allt på grund av USAs frigörelse som den europeiska ostindiehandeln gick över styr. Européerna blev helt enkelt utkonkurrerade av amerikanerna.

Efter att Maria Carolina kommit i hamn 1806 skulle aldrig mer något handelsfartyg segla för det ärorika Svenska Ostindiska Compagniet.

Robert Hermanssons vackert illustrerade bok beskriver utförligt ostindiehandelns uppgång och fall. En utmärkt julklapp.
 
 
PS:
Ingmar Thoresson, Ny Teknikläsare i Grebbestad, tipsar om ytterligare en bok.
 
Muskotkriget av Giles Milton (Historiska Media 2003. Pocket. 59 kronor.) skildrar Spaniens, Portugals, Englands och Nederländernas kamp om makten i Ostindien från 1500-talet och framåt. En riktig ruskig historia om våld, perverterad människosyn, makt och begär efter rikedom. En godbit som nu finns som pocket.
 
KS

Kaianders Sempler

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer