Populärteknik

Nya Formel 1-reglerna på tre minuter

Under träningen inför F1-premiären i Australien kunde den svenske föraren Marcus Ericsson bara köra två varv på grund av tekniska problem med bilen. Foto: Caterham

<b><FONT COLOR="FF0000"> TEXT+TV </FONT COLOR="FF0000"></b>Nu är det dags för Marcus Ericsson att visa om han är av rätta virket för Formel 1. Se en video om de nya reglerna som Marcus tror kan vara till fördel för honom.

Publicerad

Under fredagens träning inför helgens Formel 1-premiär i Melbourne hade Marcus Ericsson problem med sin bil. Hydraulikolja läckte och det blev fel på elektroniken vilket gjorde att han bara kunde köra två varv i sin Caterhambil. Så nu gäller det för teknikerna att få bilen i trim inför lördagens kvalificering inför tävlingen på söndag 16 mars. I Australiens Grand Prix är det speciellt viktigt att få en framskjuten placering i startfältet då banan är känd för att det är svårt att göra omkörningar.

I år har reglerna för bilarnas konstruktion ändrats dramatiskt jämfört med förra årets tävlingssäsong. Motorerna har exempelvis sex cylindrar i stället för åtta och har försetts med ett helt nytt system för energiåtervinning som består av två enheter. Det ena använder avgaserna för att sätta snurr på en turbin som laddar ett batteri och det andra omvandlar energin från inbromsningar för batteriladdningen. Den lagrade energin får sedan användas för att driva elmotorer som får användas 33 sekunder per varv. Det ökar momentant motoreffekten från 600 hästkrafter till 760.

Prova Ny Teknik – 149 kr
för tre månader


Tillgång till alla låsta artiklar, fördjupande kompendier,
premiumnyhetsbrev, samt e-tidningen.



Kom igång nu →


Förnyas till 299 kr/mån efter din provperiod. Ingen bindningstid. Avsluta enkelt.
Gäller endast nya prenumeranter.



Är du medlem i Sveriges Ingenjörer?

Aktivera ditt konto här