Ny design av Boeings batterier

2013-03-13 09:11  
Den batterityp som brann ska nu få bättre elektrisk och termisk isolering, en ny inneslutning och ett nytt system för ventilation Foto: NTSB

Batteriet som orsakade branden i Boeings 787 Dreamliner har fått en ny design och ska provflygas redan inom några dagar.

Sedan branden den 7 januari har alla Boeing 787 Dreamliner flygförbud. Branden uppstod i ett batteri och man vet att den orsakades av en kortslutning i en av batteriets åtta celler. Men vad kortslutningen berodde på är ännu inte klarlagt visar en rapport från den amerikanska flygsäkerhetsmyndigheten NTSB som presenterades förra veckan.

Nu har emellertid Boeing gjort en ny design av litiumjonbatteriet som ska minimera risken för kortslutning, skriver nyhetsbyrån AP.

Det som förändrats är bland annat att battericellerna fått en bättre isolering, ett nytt system för ventilation och en ny låda som ska förhindra att en brand sprids vidare. Även tillverkningsprocessen och testprocedurerna ska förändras.

Detaljerna om den nya designen presenterades i februari för The Federal Aviation Administration, FAA, som nu lämnat sitt godkännande av förändringarna och även gett tillstånd för provflygningar.

Det nya batteriet finns som en prototyp och ska inom några dagar testas i luften, skriver AP.

Boeing ska även genomföra en testflygning med en Dreamliner där den ursprungliga batterikonstruktionen bara fått en mer robust låda.

Om provflygningarna och de omfattande laboratorietesterna visar goda resultat kan FAA ganska snart certifiera den nya konstruktionen och kunna häva flygförbudet för Dreamliner redan i slutet av april.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer