Nu kommer jetplanet som kör Mach 6

2013-11-04 11:42  
Med en kombinerad vanlig jetmotor och ramjet ska SR-72 kunna flyga dubbelt så snabbt som företrädaren SR-71 Blackbird. Foto: Lockheed Martin

Lockheed ska bygga ett nytt supersnabbt spionplan som efterträdare till den pensionerade Blackbird.

Det amerikanska spionplanet SR-71 Blackbird som flög mellan 1964 och 1998 har fortfarande fartrekordet för jetplan med sin maxhastighet på Mach 3,5.

Men nu ska Lockheed Martin bygga en efterföljare till sitt rekordplan. Arbetsnamnet är kort och gott SR-72 och planet ska kunna nå hastigheter omkring Mach 6, alltså sex gånger snabbare än ljudhastigheten, skriver Lockheed på sin webb.

För att nå denna fart ska planet utrustas med en ny motor som integrerar en konventionell jetmotor med en scramjet som kräver hög fart för att kunna startas.

Den aerodynamiska utformningen och motorernas stora luftintag gör att planets smygegenskaper inte kan optimeras, skriver Aviation Week. Det ska visserligen förses med ett radarabsorberande ytskikt, men inte fullt ut då värmeskydd på utsatta delar hindrar det.

Men smygegenskaper anses inte vara så viktiga då planet kan flyga så snabbt.

"Fienden hinner vare sig reagera eller gömma sig", skriver Lockheed och hävdar att "speed is the new stealth".

En nedskalad 18 meter lång enmotorig prototyp ska presenteras 2018 och provflygas 2023. Den ska till skillnad från den 32 meter långa fullskaleversionen av SR-72 med två motorer vara bemannad.

En färdig sådan ska enligt Lockheed kunna presenteras en kort tid efter provflygningarna av prototypen och omkring 2030 ska Blackbirds efterträdare kunna tas i tjänst.

SR-72 kommer förutom farten att ha liknande prestanda och storlek som Blackbird men dessutom kunna beväpnas med exempelvis robotar. De ska kunnas göras mycket lättare än andra robotar då planets höga fart gör att de inte behöver lika mycket bränsle för att skjutas iväg.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer