Nu kommer felsäkra järnvägsväxeln

2015-09-14 13:51  
I den ny växeln lyfts rälen till nya positioner. Foto: Loughborough University

Brittiska ingenjörer har konstruerat en ny typ av järnvägsväxel som inte ska kunna krångla.

Enligt svenska Wikipedia är det växlarna som står för över 25 procent av tågförseningarna.

Men nu har forskare vid brittiska Loughborough University utvecklat en ny växel som de säger vara felsäker. Forskarna hävdar även att deras växel är den första egentliga förändringen av en 200 år gammal konstruktion.

I en konventionell växel skjuts två växeltungor i sidled mellan olika räl och leder in tåget på ett nytt spår. I den nya brittiska växeln som döpts till Repoint lyfts i stället rälen upp och sänks sedan efter en vridning ner till en ny position. Ett sådant skifte kan göras på mindre än en sekund medan dagens växlar kräver omkring fyra sekunder för att ändra spårriktningen.

Enligt universitetet är den nya konstruktionen mer tillförlitlig vilket förbättrar säkerheten, minskar underhållskostnaderna och ökar järnvägsnätens kapacitet.

Nu söker forskarna samarbetspartners från hela världen för att integrera den nya patenterade tekniken i existerande internationella spårnät.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer