Nasa testar klafflös vinge

2014-11-11 12:12  

Ett böjbart segment på flygplansvingen ersätter klaffarna vilket sparar bränsle och gör planen tystare.

Nasa har för första gången provkört ett plan med en helt ny typ av vingar. De saknar konventionella klaffar som ersatts av ett flexibelt och rörligt integrerat segment på vingarnas bakre kant.

Då blir vingarna lättare och då klaffarna och deras mekanik avlägsnas finns möjligheten att bygga vingar som rymmer större bränsletankar.

Projektet heter Adaptive Compliant Trailing Edge, ACTE, där vingkonstruktionen Flex Foil kommer från företaget Flex Sys som tidigare i år visade funktionen i en video.

Nu har Nasa gjort marktester med en Gulfstream G-III som försetts med de nya vingarna. Men rymdorganisationen har även provflugit konstruktionen. Men då var de vikbara delarna av vingarna låsta i en vinkel på 20 grader. Nu ska Nasa prova andra fasta inställningar innan de första provturerna med full flexibilitet genomförs.

De nya vingarna är konstruerade på ett sätt som gör att de kan monteras på existerande plan, skriver Nasa i ett pressmeddelande.

Med Flex Foil får planen lättare vingar och en bättre aerodynamik.

"Möjligheten finns att spara hundratals miljoner dollar varje år på minskade bränslekostnader", skriver Nasa.

Utformningen av de nya vingarna gör dessutom att planen blir mycket tystare, speciellt vid start och landning.

Jan Melin

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Ny Teknik.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Ny Teknik eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Debatt

Läs mer